شناسایی و طبقه بندی تنگناها و چالش های فعالیت های تحقیق و توسعه ای در نظام اداری
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد طالقانی 1 , مهران مهدی زاده 2
1 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت صنعتی، گیلان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، گروه مدیریت صنعتی، گیلان، ایران
کلید واژه: نظام تحقیق و توسعه, چالش های پیش روی فعالیت پژوهشی و کاربردی کردن آنها, دستگاه های اجرایی استان گیلان,
چکیده مقاله :
تحقیق و توسعه محور اصلی ساختار نظام اداری کشور و توسعه پایدار و متوازن است؛ در برنامه پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز بر کارآمد کردن نظام تحقیق و توسعه برای تبدیل ایدهها به محصولات یا خدمات و استفاده از نتایج فعالیتهای پژوهشی توسط سازمان ها ، تأکید شده است؛ با این حال چالش های بسیاری پیش روی فعالیت های پژوهشی و کاربردی کردن دستاوردهای آن در دستگاه های اجرایی کشور وجود دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر شناسایی و دسته بندی چالش های مذکور و ارائه راهکارهای عملی در نظر گرفته شد؛ بنابراین پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و برحسب نحوهی گردآوری دادهها از نوع توصیفی– تحلیلی میباشد. جهت تحقق هدف پژوهش ، علاوه بر مطالعات کتابخانه ای که طی آن چالش های پیش روی فعالیت های پژوهشی و بکارگیری دستاوردهای آن از طریق مروری بر ادبیات تحقیقات داخلی و خارجی شناسایی شد؛ مطالعات میدانی نیز از طریق تکنیک دلفی (توزیع پرسشنامه ی تخصصی 5 سؤالی میان مدیران و کارشناسان پژوهشی دستگاه های اجرایی استان گیلان به روش نمونه گیری غیرتصادقی هدفمند از نوع قضاوتی) صورت گرفت. یافته ها نشان داد، وضعیت موجود فعالیت های تحقیق و توسعه ای در دستگاه های اجرایی استان گیلان در حد متوسطی قرار دارد؛ همچنین براساس اطلاعات کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده، 101 چالش و تنگنا شناسایی؛ و براساس دیدگاه کارشناسان پژوهشی دستگاه ها و به روش کیفی مفهوم سازی داده بنیاد در 7 دسته اصلی چالش های فردی- شخصی، علمی و فنی، مدیریتی، درون سازمانی، برون سازمانی، بین سازمانی و چالش ناشی از کیفیت تحقیق و نتایج آن طبقه بندی شد.
Effort in the development of research and innovation in public organizations and research centers in the country and thus turning an idea into a product or service has led to strategic decisions based on the facts and solve administrative and executive problems and ultimately will provide all-round development of the country; in the fifth development programs of Islamic Republic of Iran's is emphasized to streamline research and development system for converting ideas into products or services and using the results of research activities by organizations; however, many obstacles facing research activities and practical achievements in most executive devices there. The aim of this study were considered to identify and classify these barriers; in order to achieve this goal, in addition to library studies, where the challenges facing research activities and the use of achievements were identified through internal and external review of the literature; field studies as well as took through brainstorming sessions and questionnaires distributed among officials and experts in executive agencies in Gilan Province. Analysis and description results of library and field studies was that the 101 barrier identified in 7 main category obstacles of personality-individual, scientific and technical, managerial, organizational, inter-organizational, extra organizational and inter-agency arising from the quality of research and its results has classified.