نقش توانمندسازی روان شناختی در ارتقای تعهد سازمانی با توجه به سطح تحصیلات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رشت
محورهای موضوعی : مدیریتحمیدرضا رضائی کلیدبری 1 , سعید باقرسلیمی 2 , شهربانو فلاحی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
کلید واژه: تعهد سازمانی, توانمندسازی روان شناختی, کارکنان دانشگاه علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
امروزه تحقیقات نشان می دهد که یکی از نتایج سودمند توانمندسازی کارکنان، افزایش وفاداری آن ها به سازمان است. لذا در این مقالۀ تحقیقی این سئوال مطرح می شود که توانمندسازی روان شناختی چه نقشی در ارتقای تعهد سازمانی کارکنان دارد؟ به منظور پاسخگویی به این سئوال، از روش توصیفی- همبستگی استفاده گردید. باتوجه به این که جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رشت بوده، از این جامعه به روش قضاوتی نمونه گیری گردید که تعداد این نمونه ها با استفاده از جدول مورگان 234 کارمند تعیین شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین توانمندسازی روان شناختی و تعهد سازمانی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رشت رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که سطح تحصیلات کارکنان می تواند نقش توانمندسازی روان شناختی در ارتقای تعهد سازمانی را تعدیل نماید.
Today, research shows that one of the contributions made by staff empowerment is an increase in staff's loyalty to the organization. So in this study, a question is asked as follows: what is the role of the psychological empowerment in improving the staff's organizational commitment. To answer this question, coherence – descriptive method was used. Considering that the statistical society of this research is the staffs of Rasht medical science university, a sample of 234 officers was selected, using Morgan table. The results show that there is a meaningful relation between psychological empowerment & the organizational commitment in Rasht medical science university. Also, the results showed that staff education level can adjust psychological empowerment to improve the organizational commitment.