قابلیت یادگیری سازمانی به عنوان پیش بینی برای کارآفرینی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان شمال ایران
محورهای موضوعی : مدیریتعیسی اسکندری 1 , علیرضا الهی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، مرکز ماسال، دانشگاه آزاد اسلامی، ماسال، ایران(عهده دار مکاتبات)
2 - دانشیار، دانشگاه خوارزمی، دانشکده تربیت بدنی، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, یادگیری سازمانی, سازمانهای ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی و ارتباط کارآفرینی سازمانی ادارات ورزش و جوانان شمال ایران از طریق قابلیت یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر به صورت توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی، و روش انجام پژوهش نیز پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و معاونین و کارشناسان مسئول ادارات ورزش و جوانان شمال ایران بودند(108N= ) و نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام پذیرفت. روایی ابزار اندازه گیری، با نظر 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. و پایایی ابزار شامل پرسشنامه های یادگیری گومز و همکاران (2005) و کارآفرینی برون و همکاران (2001) به ترتیب با ضریب های آلفای کرونباخ 916/0 و 915/0 بدست آمد. و اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی( کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون آنوای یک طرفه (ANOVA) و آزمون های تعقیبی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف، نرمال بودن توزیع داده ها را نشان داد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان رابطه معناداری وجود دارد علاوه بر این نتایج نشان داد، یادگیری سازمانی پیشگوی مناسبی برای کارآفرینی سازمانی می باشد. لذا با عنایت به یافته ها، سازمان ها می توانند برای داشتن مدیرانی خلاق، نوآور و کارآفرین به افزایش یادگیری سازمانی منابع انسانی خود توجه ویژه نمایند.
The purpose of this study was to predict the relationship between organizational entrepreneurship in sport and youth departments in northern Iran through organizational learning capabilities. The present study is descriptive correlational and purpose of applied, and the research method has been survey. Statistical population all managers and assistant managers and experts were responsible for Sport and Youth offices northern Iran(N= 108). Sampling is carried out for all. Validity of the study, 12 people with sports management was approved. The instruments used were Organizational Learning Questionnaire developed by Gomez, et al. (2005), and Organizational Entrepreneurship developed by Bourn, et al.( 2001). Cronbachis Alfe were respectively 0/916 and 0/915. Kolmogorov Smirnov test results, proved the normality of the distributions. Pearson Correlation Coebticients were significant between Organizational Learning and Organizational Entrepreneurship factors. Eventualy, Organizational Learning was, according to Regression Analysis proved to be suitable predictor for Organizational Entrepreneurship. So, accoarding do the results, Organizations shoulde pay attention to development of Organizational Learning in their human resources to have innovative, productive and entrepreneur managers.
_||_