ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در افزایش توانمندی کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریتمریم طاهرخانی 1 , ناصر حمیدی 2
1 - کارشناسیارشد، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, توامندسازی کارکنان, قانون مدیریت خدمات کشوری,
چکیده مقاله :
در این تحقیق، تأثیر اجرای دوره های آموزشی ضمن خدمت در سطوح مختلف مدل کرک پاتریک بر روی توانمندسازی کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور در مدل مفهومی تحقیق که برگرفته از مدل کرک پاتریک (1959) و ووتن و کمرون (1998) می باشد، تأثیر اجرای آموزش ضمن خدمت (در سطوح واکنش، یادگیری و رفتار) بر توانمندسازی کارکنان (شامل ابعاد: احساس شایستگی، احساس خودساماندهی، احساس موثر بودن، احساس معنادار بودن و احساس اعتماد)، مورد بررسی و به طور تجربی مورد آزمون قرار گرفت. داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی در میان کارکنان و مدیران اداره ثبت اسناد استان قزوین و در قالب پرسشنامه ای دو بخشی (آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان) جمع آوری شد. سپس با بهره گیری از تحلیل های آماری مشتمل بر آمار توصیفی (توصیف متغیرها و توصیف ویژگی های جمعیت شناختی) و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از اثرگذاری اجرای دوره های آموزشی بر توانمندسازی کارکنان به میزان 0.84 بود. علاوه بر این نتایج نشان داد که اجرای آموزش ضمن خدمت در سطح واکنش، بر توانمندسازی کارکنان اداره ثبت اسناد استان قزوین موثر نبوده، ولی در سطوح یادگیری (0.42) و رفتار (0.33) موثر بوده و میزان این اثرگذاری در سطح یادگیری بیشتر بوده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که دموگرافینیرویانسانیاداره ثبت اسناد و املاک استان قزویناز نظر جنسیت، پست سازمانی، سابقه کاری و میزان تحصیلات درمیزان توانمندی کارکنان بعد از طی دوره های آموزشیموثر نیست. به عبارت دیگر جنسیت، پست سازمانی، سابقه کاری و میزان تحصیلات، تأثیری در اثربخشی آموزش بر توانمندسازی کارکنان نداشته است.
In this research, the effect of the implementation of in-service training courses at different levels of the Kirkpatrick model on the empowerment of the staff of the Office of the Documentation and Real Estate of Qazvin province has been investigated.Therefore, the effect of the implementation of in-service training is used in the conceptual model of research, which is based on the Kirkpatrick and Wotten & Cameron model. were examined and experimentally tested.Required data for this research were collected through random sampling among employees and managers of the Qazvin Provincial Registration Office in a two-part questionnaire .Then, utilization statistical analysis including descriptive statistics and inferential statistics were analyzed.The results of the study indicated that the effectiveness of the implementation of training courses on empowerment of staff measurement was 0.84. In addition, the results showed that the implementation of in-service training at the reaction level, was not effective on the empowerment of the staff of the Qazvin Provincial Registration Office, but it was effective in the levels of learning (0.42) and behavior (0.33) and the measurement of this effect more has been at the level of learning .Also, the results of the research showed that the human resources demographics of the Qazvin Provincial Deeds and Registry Office are not effective from of point view of gender, organizational status, work record, and education level in employees' ability after the courses. In other words, gender, organizational status, work history and educational level did not affect the effectiveness of training on employee empowerment.
_||_