ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی (مطالعه موردی: آموزش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)
محورهای موضوعی : مدیریتمجید معتمدی 1 , محمد مهدی موحدی 2 , منا مرادی 3
1 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر، نوشهر، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
3 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر، نوشهر، ایران
کلید واژه: ارزیابی اثربخشی, دورههای آموزشی,
چکیده مقاله :
ضرورت توجه به کیفیت آموزش و بهرهوری حاصل از آن از اهمیت ویژهای برخوردار است و ارزشیابی صحیح آن اطلاعات مفیدی را درباره چگونگی طرحریزی و اجرای برنامههای آموزشی در اختیار میگذارد. هدف این مقاله ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه طی سالهای 1386 تا 1387 میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. با استفاده از مطالعه کتابخانهای و جستجو در اینترنت معیارهای ارزشیابی و ساختار پرسشنامه تعیین گردید و دادههای مورد نیاز جمعآوری شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه میباشد که از میان آنها تعداد 88 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. اثربخشی حاصل از برنامههای آموزشی و معیارهای آن مورد بررسی قرار گرفت. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه محققساخته، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت و نتیجه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان دهنده این مطلب است که برگزاری دورههای آموزشی باید با مطالعه علمی و تعیین نیاز همراه باشد تا بتواند هزینهها و منابعی را که برای برگزاری آن ها صرف میشود پوشش داده و در نهایت موجب تعالی و پیشرفت کارکنان و سازمان گردد.
Paying attention to the quality of training and its productivity is essential and evaluating it correctly will prepare useful information on how to plan and implement training programs properly. The aim of this paper is to evaluate the effectiveness of on-job trainings courses in Islamic Azad University, Firoozkouh Branch during 2007-2008. This research is a descriptive and causal-comparative study. The data were collected through all documents and books available in different libraries, Internet searching as well as a questionnaire. The population contains all trained and untrained employees out of them 88 people are selected by Simple Random Sampling as the sample under examination. Then, the effectiveness of training programs and its criteria were studied. After verifying the validity and reliability of the questionnaire devised by the researcher, a statistical sample was used and the results obtained was analyzed via the software SPSS. The findings of the research show t that training programs must be based on scientific studies and organizational needs to cover the costs and resources applied as well as to promote and progress the employees and organization