تدوین الگوی مدیریت دانش (شناسایی زیرساختها، ابزارها و حوزه های دانشی)
محورهای موضوعی : مدیریتامید اردلان 1 , اصغر محمدی فاتح 2 , سید مهدی الوانی 3
1 - دانشجوی دکتری، دانشگاه افسری امام علی (ع) ، گروه مدیریت، تهران، ایران (عهده دارمکاتبات)
2 - استادیار، دانشگاه افسری امام علی (ع)، گروه مدیریت ، تهران، ایران
3 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین،گروه مدیریت، قزوین، ایران
کلید واژه: زیر ساختهای مدیریت دانش, ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ, ابزار مدیریت دانش, حوزههای دانشی, بانک حکمت ایرانیان,
چکیده مقاله :
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﻣﻘﺎﻟﻪ، تدوین الگوی مناسب ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺑﺎﻧﮏ حکمت ایرانیان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. به همین دلیل، از هر دو رویکرد کمی و کیفی به طور جداگانه در تکمیل الگو، پیروی شده است. در فاز کمی، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی تعداد 14زیرساخت مدیریت دانش شناسایی شده و میزان ارتباط آنها با چرخه مدیریت دانش از طریق آزمون پیرسون 36 درصد حاصل شد. همچنین در فاز کیفی و از طریق مصاحبه از مدیران بانک، خواسته شد تا مهمترین حوزههای دانشی بانک را بیان کنند که چهار حوزه بازاریابی، مدیریت ریسک، مشتری مداری، و منابع انسانی به عنوان حوزههای دانشی شناسایی شدند. سپس در بخشی از فاز کمی از طریق پرسشنامه از نمونه آماری(148 نفر) خواسته شد تا ضمن تعیین میزان کاربرد ابزارهای مدیریت دانش در بانک، نوع ابزار لازم را برای بهبود حوزه های چهارگانه فوق، ذکر کنند. بر اساس شمارش فراوانی پاسخ ها، 8 ابزار برای بازاریابی، 14 ابزار برای مدیریت ریسک، 15 ابزار برای مشتری مداری و 8 ابزار هم برای حوزه منابع انسانی بانک، قابل کاربرد تشخیص داده شد. بر اساس مدل نقشه گونه انتهای مقاله، 14 زیرساخت مدیریت دانش می توانند چرخه مدیریت دانش را در حوزه های چهارگانه تسهیل کنند و از طرف دیگر، ابزارهای دانشی متناسب با هر حوزه هم می توانند تحقق اهداف حوزه ای را محقق سازند. مساعدت اصلی مقاله، شناسایی حوزه های دانشی بانکداری و دسته بندی ابزارهای مدیریت دانش در این حوزهها میباشد.
The main purpose of this article, the development of a comprehensive model of knowledge management in Iranian banks is wisdom. For this reason, a both qualitative and quantitative approach separately in the completed pattern has been followed. In a small phase, through exploratory factor analysis identified 14 infrastructure knowledge management And their correlation with knowledge management cycle through Pearson test was 36%.Also, in qualitative phase and by interviewing bankers, were asked to express the knowledge domains Bank The four areas of marketing, risk management, customer service, and human resources have been identified as areas of knowledge. Then take part in a questionnaire phase of the sample (n = 148) were asked to determine the extent of the use of knowledge management tools in the bank, Type the necessary tools to improve their above mentioned four areas. By counting the frequency of responses, 8 marketing tool, 14 Tools for risk management tool for the customer 15, and 8 for the field of human resources bank, was diagnosed applicable. Based on the model map of the Article 14 knowledge management infrastructure can facilitate knowledge management cycle in four areas.
_||_