طراحی الگوی صلاحیت مدیران با تاکید برمدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریتمستانه غنجی 1 , محمد چیذری 2 , حسن صدیقی 3 , علی ربیعی 4
1 - دانشجوی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، تهران، ایران
2 - استاد، دانشگاه تربیت مدرس، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، تهران، ایران
3 - دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، تهران، ایران
4 - دانشیار، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، گروه مدیریت، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی صلاحیت, مدیریت تغییر فرانوگرا و وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی الگوی صلاحیت مدیران با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا انجام شد. برای دستیابی به این هدف با 20 نفر از مدیران در سطوح مختلف در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به روش هدفمند با حداکثر اختلاف انتخاب شده بودند، مصاحبه ای نیمه ساختار یافته انجام و پرسش نامه صلاحیت مدیریتی با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا گردید. علاوه بر این مقالهها و کتاب های مربوط به صلاحیت مدیریت تغییر فرانوگرا، سایت ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین شرح شغلی مربوط به مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفت. سپس با تحلیل محتوای منابع شفاهی و نوشتاری، مفاهیم شناسایی و به 4 صلاحیت محوری (صلاحیتهای مدیریتی-سازمانی، صلاحیتهای محیط کار، صلاحیتهای اجتماعی و صلاحیتهای اثربخشی شخصی)، 20صلاحیت اصلی و81 صلاحیت فرعی تقسیم بندی شدند. در مرحله پایانی نیز اعتبار و پایایی الگو مورد تائید قرار گرفت.
This study was performed with aim of the management competency model with emphasis on postmodern change management (case study: ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare).20 managers of the Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare were selected based on the purposeful sampling with maximum difference. Semi-structured interview was done and the questionnaire of postmodern change management was conducted. Articles and books related to the management in postmodern organizations, national websites of the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare and job description of managers in the ministry of Cooperative, Labor and Welfare Social were studied. Management-Organizational competencies, Work place Competencies, Social Competencies and Personal Effectiveness Competencies were defined base on content analysis method. Postmodern Managerial competencies were divided to 20 axis competencies and 81 secondary competencies were divided. Validity and reliability of the model was confirmed at the end of research.