ارزیابی اثربخشی تحول استراتژیک سازمانی شرکت ملی حفاری ایران برای ارتقای سطح مزیت رقابتی
محورهای موضوعی : مدیریتمحمدرضا حمیدی زاده 1 , جهانگیر آسوده 2
1 - 1استاد، دانشگاه شهید بهشتی، گروه مدیریت و حسابداری، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد الکترونیکی، گروه مدیریت ، تهران ، ایران
کلید واژه: تحول استراتژیک, مزیت رقابتی, شرکت ملی حفاری ایران,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی اثربخشی تحول استراتژیک سازمانی شرکت ملی حفاری ایران برای ارتقای سطح مزیت رقابتی است. از این رو، قابلیت کارآفرینی شرکت نیز بالا خواهد رفت، حجم نمونه براساس رویکرد کوکران، 210 نفر تعیین شد. روش پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی به شمار میآید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع علی و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه (تحول استراتژیک و مزیت رقابتی) و روشهای تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارSPSS.22 و LISREL 8.5 بهره گرفته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل پرسشنامه نشان داد که تحول استراتژیک (محتوای استراتژی، تغییرات در روابط سازمان با محیط خارجی و ساختارهای سازمانی) تاثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی (قابلیت کارآفرین، قابلیت فنی، قابلیت سازمانی، قابلیت استراتژیک) دارند و همچنین تحول استراتژیک و مزیت رقابتی در شرکت ملی حفاری ایران در وضعیت اثربخش و مطلوب قرار ندارند.
This research mainly aims to evaluate the effectiveness of organizational strategic change of the National Iranian Drilling Company to enhance competitive advantage. Thus, it is expected to upgrade the entrepreneurial capability. Sample size is 210 of the company's personals. Based on research objective, it is applied one, and descriptive research in terms of data gathering, and a casual research in terms of the relationship between the research variables. To gathering data, the questionnaire used. By using SPSS .22 and LISREL.8.5 version, the statistical analysis addressed. The result showed that strategic change (content of strategy, changes in the relationships of organization with the external environment and organizational structure) has a significant positive effect on the competitive advantage (entrepreneur's capability' technical capability, organizational capability, strategic capability), and the strategic change and competitive advantage is not in a favorable situation.