رسانه های اجتماعی و استراتژی های ارتباطی بازاریابی در بانکداری نوین
محورهای موضوعی : مدیریتمجید حیدری 1 , علی دلاور 2 , سید عبداله سجادی جاغرق 3 , علی اکبر فرهنگی 4 , کامران محمدخانی 5
1 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت رسانه، تهران، ایران
2 - استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت رسانه، تهران، ایران
4 - استاد، دانشگاه تهران، گروه مدیریت دولتی، تهران، ایران
5 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،گروه مدیریت، تهران، ایران
کلید واژه: بانک تجارت, رسانههای اجتماعی, استراتژیهای ارتباطی بازاریابی, بانکداری نوین,
چکیده مقاله :
در بانکداری نوین، بانکها و مؤسسات اعتباری میتوانند در امور مرتبط با بازاریابی، خدمات مشتری و اطلاعرسانی به هنگام، از کاربران حرفهای رسانههای اجتماعی بشمار آیند؛ زیرا استفاده از رسانههای اجتماعی، عاملی مؤثر در موفقیت بانکهای امروزی خواهد بود. از سوی دیگر با توجه نقش رسانهها در استراتژیهای ارتباطی بازاریابی، این پژوهش هدف اصلی خود را بررسی عوامل مؤثر بر رسانههای اجتماعی در استراتژیهای ارتباطی بازاریابی قرار داده است. پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و به منظور گردآوری اطلاعات، نظرات اساتید، خبرگان، صاحبنظران حوزه بانکداری و مدیران ارشد و میانی شعب بانک تجارت در قالب 210 پرسشنامه جمعآوری شد. پس از اینکه نرمال بودن تمامی متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف تأیید شد؛ با استفاده از آزمون های آماری به راستی آزمایی فرضیه های پژوهش پرداخته شد. نتایج نشان داد متغیرهای مورد بررسی در پژوهش سطح معناداری مناسبی قرار داشته و رتبهبندی میانگین متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری را نشان می دهد. افزایش موانع قانونی، پذیرش مشتریان و فرهنگ اجتماعی بهکارگیری رسانههای اجتماعی را تعیین میکند و میان وضعیت موجود چهار متغیر پژوهش تفاوت معنیداری وجود دارد؛ یعنی دارای رتبه یکسانی نیستند. رتبههای بهدستآمده به ترتیب از رتبه 1 تا 4 عبارتند از: پذیرش مشتریان (93/2)، زیرساخت (90/2)، فرهنگ اجتماعی (53/2) و موانع قانونی (63/1). همچنین میانگین نمرات مؤلفهها و متغیرهای پژوهش بر حسب جنسیت و سن، برخلاف تحصیلات تفاوت معناداری را نشان می دهد.
In modern banking, banks and financial institutes can be professional users of social media to conduct marketing, provide customer services and information since using social media is a crucial factor to success for banks. On the other hand, this research has been dedicated to the role of media in communicative marketing strategies with the focus on factors effective on social media in those strategies. This research is a survey-descriptive research and methodology is a correlative one. To gather information from professionals, professors and experts of banking, questionnaires were filled by 210 top and middle managers of Bank Tejarat. Significance level of all variables was approved by Kolmogorov- Smirnov test and by using Spearman correlation test, hypotheses of research were verified. The findings of the research revealed that all variables of the research have accepted significant level and the mean rankings of variables show significant difference. Increasing legislative barriers, customer acceptance and social culture determine applying the social media. The four variables of the research have significant difference and they don’t have the same rankings. Rankings are: Customer acceptance (2.93), Infrastructure (2.90), Social culture (2.53) and legislative barriers (1.64). Also the mean of variables according to age and gender, unlike education, shows significant difference.
_||_