بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان و تحقق بانکداری الکترونیکی
محورهای موضوعی : مدیریتمرتضی موسی خانی 1 , حسن رنگریز 2 , محمدامین نایبی 3 , مهدی حسن خانی 4
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
2 - دانشگاه علوم اقتصادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
4 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
کلید واژه: توانمندسازی کارکنان, توانمندسازی روانشناختی, بانکداری الکترونیکی و حساب¬های الکترونیکی,
چکیده مقاله :
یکی از مسائلی که در دو دهه اخیر بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران بوده و در کتب مدیریت مورد بررسی قرار گرفته، توانمند سازی کارکنان است و یکی از فناوری هایی که در هزاره سوم در صنعت بانکداری شاهد آن هستیم، گسترش روز افزون بانکداری الکترونیکی است. این مقاله به بررسی رابطه بین این دو چالش اساسی در بانک ملت پرداخته است. بدین منظور از مدل توانمندسازی روانشناختی اسپیریتزر استفاده شده است. در این مطالعه میدانی تعداد 134 پرسشنامه بین کارکنان و 150 پرسشنامه بین مشتریان کلیدی بانک ملت استان زنجان توزیع گردیده و داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به اینکه تحقیق از نوع همبستگی بود، در تحلیل آماری از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان گر آن است که بین توانمندسازی کارکنان و تحقق بانکداری الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد.
An issue of great concern in the current literature which has attracted the attention of a lot of managers and researchers is empowerment. Similarly, one of the recurrent technologies in the third millennium in banking industry is electronic banking which is increasing dramatically. This paper examines the relationship between these two fundamental challenges in Mellat Bank,Iran. To this end, a psychological empowerment model, namely, sprits was used and two questionnaires were developed and administered to 134 employees and 150 key customers of Mellat Bank of Zanjan county. Data were analyzed using SPSS software. Given the correlational nature of the study, statistical analysis utilized included Spearman correlation coefficient. The results attested to a meaningful relationship between employees’ empowerment and realization of electronic banking.