بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : مدیریتجواد محرابی 1 , سیاوش خلیلی شورینی 2 , احمد خلفی 3
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ،ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه دفاع ملی ، تهران ، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایران
کلید واژه: گردشگری, موانع سیاسی, موانع زیر بنایی, گردشگری در ایران,
چکیده مقاله :
امروزه صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه در ردیف 10 ده کشور اول دنیا از نظر وجود جاذبه های گردشگری قرار دارد، ولی از نظر جذب توریسم و گردشگر، نه تنها در بین کشورهای دنیا بلکه در بین کشورهای خاورمیانه هم جایگاه شایسته و مطلوبی ندارد. این پژوهش در پی پاسخ به این سئوال که چرا جمهوری اسلامی ایران در جذب گردشگر خارجی موفق نیست و جایگاه مطلوبی ندارد آغاز شد. به منظور بررسی و کنکاش درباره موانع توسعه گردشگری از متخصصین و صاحبنظران آگاه درحوزه گردشگری شامل اساتید، مسئولان و مدیران ارشد استفاده شد. به همین خاطر 103 نفر از بین این افراد به روش نمونه گیری ساده طبقه ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. در ابتدا با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی 42 گویه مطرح شده در پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه، نشانگر وجود هفت عامل ساختاری و اصلی بود و عامل های استخراج شده عبارت بودند از: 1- عامل زیر بنایی 2 - عامل سیاسی، 3- عامل فرهنگی 4- عامل دولتی 5- عامل انسانی 6- عامل مدیریتی و 7 - عامل اقتصادی که به ترتیب بیشترین تغییرات واریانس آزمون را توضیح می دهند .در نهایت به منظور آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون t استفاده شد که 7 فرضیه مطرح شده در پژوهش تأیید شد. نتایج، بیانگر این است که ضعف امکانات زیر بنایی و زیر ساختی از مهم ترین موانع توسعه گردشگری بوده و پس از آن موانع و مشکلات سیاسی و موانع فرهنگی بیشترین اثر را در عدم توسعه گردشگری داشته اند.
Today, tourism is considered as one of the largest and most diversified industries in the world. Although Iran stands the 10th place in terms of tourism potentials, it has failed to attract enough tourists. Consequently, it suffers from a low status related to tourism even among the Middle East countries. This study aims to examine the reasons behind Iran' failure to attract tourists. To this end, tourism experts and professors as well as senior managers were consulted. 103 subjects were selected randomly, using simple stratified sampling. Then, a 42-item questionnaire was administered to the participants and exploratory factorial analysis was run. The factors derived included: 1-infrsatructure, 2- political 3-cultural 4-govrnemntal (public) 5-human 6-managerial 7-economical. Finally, the research hypotheses were tested using t-test. The results show that all the seven hypotheses are confirmed, with inadequate infrastructure as the biggest barrier, followed by political and cultural barriers.