طراحی الگوی آموزشکارآفرینانه جهت توانمندسازیکارکنان در نظام بانکی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبزهرا مینافام 1 , میرزا حسن حسینی 2 , رسول حسینی 3 , حمیده رشادتجو 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهیدچمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزشکارآفرینانه, توانمندسازیکارکنان, توانمندسازیکارآفرینانه, نظامبانکی,
چکیده مقاله :
ایجاد استراتژیهایجدید، دستیابی به فرصتهایکارآفرینی، توسعه فناوریهاینوین، قابلیتها، محصولات، خدمات و ارائه مدلهایتجاریجدید؛ راهحل مشکلات پیچیدهیموجود در اکثر سازمانها است. بر این اساس، پژوهشحاضر با هدف طراحی الگویآموزشکارآفرینانه جهت توانمندسازیکارکنان در نظامبانکی انجام شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از منظر گردآوری اطلاعات، کیفی از نوع تحلیلمحتوا و روش گردآوریاطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته است. مصاحبه با مشارکتکنندگان تا رسیدن به نقطه اشباعنظری و با انجام 17 مصاحبه حاصلگردید. انتخاب مشارکتکنندگان با روش گلولهبرفی و هدفمند و تجزیه و تحلیلدادهها به واسطه سه مرحلهکدگذاری با نرمافزارMAXQDA2020 بودهاست. بر اساس نتایجتحقیق؛ توانمندسازیکارآفرینانهکارکنان(دانشی، مهارتی و نگرشی) بهواسطهی آموزشکارآفرینانه امکانپذیر است. لذا پیشایندها؛ مشتمل بر نهادینهسازی آموزش وفرهنگکارآفرینی، تغییر مدلکسب وکار، توسعه اقتصاددیجیتالی، حلمساله، پاسخگویی مطابق تغییراتمحیطی و پیشرانها مشتمل بر عوامل نهادی و قانونگذاری، ارتباط مؤثر با دانشگاه، فناوریبلاکچین، رمزارزها،مگاترندهایجهانی،شناساییفرصتهایکارآفرینانه،اقتصاداشتراکی،خصوصیسازی، مربیگری(کوچینگ)، نیازسنجیآموزشی، برگزاری سمینارها و نمایشگاهها میباشد. عوامل مؤثر در سطح فردی و سازمانی شناسایی و نیز پیامدهای ملی و بینالمللی به عنوان پیامدهای آموزشکارآفرینانهکارکنان در نظامبانکی مشخص شدند.
The key to changing the present situation in a company is to create new strategies, achieve entrepreneurial opportunities, develop new technologies, capabilities, products and services and introduce new business models. Therefore, this study aimed to design an entrepreneurial training model for bank employees in order to empower them. This research is practical research, and the method of data collection is qualitative, with semi-structured interviews and using the content analysis method. Interviews with the participant continued until theoretical saturation was reached. This purpose was achieved through 17 interviews. Participants were selected for the interview via the snowball method, and data analysis was done through 3 coding steps with MAXQDA2020 software. According to research results, entrepreneurial empowerment of employees (knowledge, skills, motivation) can be done through entrepreneurial training. For this purpose, the antecedents include: institutionalizing entrepreneurial culture, institutionalizing entrepreneurship education, new electronic technology, changing business model, developing digital economy, problem- solving, responding to environmental changes and the propellant in entrepreneurial training including: institutional and legislative factors, effective communication with the university, BLOCKCHAIN technology, CRYPTOCURRENCIES, global mega-trends, identify entrepreneurial opportunities, shared economy, privatization, coaching, educational needs assessment, holding seminars, exhibitions. Entrepreneurial employees face a number of factors at both an individual and organizational levels. Furthermore, the implications of entrepreneurial training in empowering employees in the banking system were determined as follows: national and international implications, were identified.
_||_