تبیین عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی مشتری مدار با نگاهی به مولفه های شایستگی های مدیران
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیطاهره مرزدشتی 1 , نسرین جزنی 2 , جواد محرابی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد قزوین، قزوین، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, شایستگی, مدیریت استراتژیک منابع انسانی, مشتریمداری,
چکیده مقاله :
رویکردهای مختلفی برای مدیریت استراتژیک منابع انسانی وجود دارد. از جمله رویکرهای جدید در عصر رقابتی امروز برای کسبکارها مشتریمداری در کنار پرورش شایستگیهای مدیران است. با اینحال، مدیریت منابع انسانی با رویکرد مشتریمداری و نیز پرورش شایستگیهای مدیران در صنعت بانکداری، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از اینرو مطالعه حاضر با هدف طراحیمدلاستراتژیکمنابعانسانیمشتریمدارو نیز پرورش شایستگیهای مدیران درنظامبانکداریایران، انجام گرفت. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر مسیر اجرا، یکتحقیقآمیخته استکهرویکریاکتشافیدارد. جامعه بخش کیفی مطالعه، اساتیددانشگاهدرحوزهمدیریتمنابعانسانیوهمچنینخبرگاننظامبانکداریدولتیدربانککشاورزیو در بخش کمّی، کارکنانومدیرانارشدبانککشاورزیشعباستانقزوین میباشند که از میان آنها حجم نمونهای برابر با 403 نفر به روش تصادفی انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها نیز از روش کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان ودر نهایت توزیع پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل یافتهها در مرحله کیفی با رویکرد تحلیل مضمومی و نرمافزار Nvivo 12، انجام شد که نتایج حاکی از وجود25 تم فرعی در 7 تم اصلی است و در مرحله کمّی، از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL، استفاده شد. نتایج نشان داد پنج عامل اصلی شامل کارکردهاوارتباطاتمنابعانسانیمشتریمدار، فرهنگسازمانیمشتریمدار، عواملبرونسازمانی، منابعاستراتژیکمشتریمدار و نتایجمنابعانسانیمشتریمدار،مولفه فردی شخصیتی و بین فردی بر طراحی مدل استراتژیک منابع انسانی مشتریمدار و پرورش شایستگیهای مدیران موثر است.
There are different approaches to strategic human resource management. One of the latest approaches for businesses in today’s competitive era , is customer orientation alongside raising the competencies of managers. However , human resource management with customer-oriented approach and raising manager’s competencies has not been given much attention to . Therefore this study has taken place with the goal of designing a strategic customer-oriented human resource model and also raising managers’ competencies in Iran’s banking system. This is an applied research regarding its goal and its using a mixed method which has an exploratory approach. The community of the qualitative sector is university professors in the field of human resource management as well as experts in the state banking system in Keshavarzi Bank and the statistical population .To collect data, the method of library review and interviews with experts and finally distribution of questionnaires has been used .The analysis of findings in the qualitative stage was performed with the thematic analysis approach and Nvivo 12 software, and the results showed that there are 250 sub-themes in 7 main-themes and in the quantitative stage, confirmatory factor analysis and structural equation modeling with LISREL software was performed. The results showed that five main factors including customer-oriented human resource functions and relationship,customer-oriented organizational culture , external factors , customer-oriented strategic resource and customer-oriented human resource results , characteristic individual and interpersonal components are effective in designing a customer-oriented strategic human resource model and raising managers’ competencies .
_||_