تعیین موقعیت استراتژیک گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان
محورهای موضوعی : امنیت غذاییرزیتا حاجی احمدی 1 , مهدی نادری نسب 2 , نیما ماجدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: SWOT, برنامه استراتژیک, گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تجزیه و تحلیل محیط درونی و بیرونی گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان ، تعیین موقعیت استراتژیک و تدوین استراتژی های آن است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری اطلاعات از خبرگان گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونهگیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونهها برابر با 112 نفر بودند. نتایج نشان داد که صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان کشور از 10 قوت، 14 ضعف، 10 فرصت و 12 تهدید در حوزههای مختلف برخوردار میباشد که برای رتبهبندی هر کدام از آنها از آزمون فریدمن در سطح 05/0>p استفاده شد. ماتریس عوامل درونی صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 927/2 میباشد که نشان دهنده غلبه قوتها بر ضعفهای صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان جمهوری اسلامی ایران میباشد. ماتریس عوامل بیرونی صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 573/1 میباشد که نشان دهنده غلبه تهدیدها بر فرصتهای محیطی در این صنعت میباشد. نتیجه کلی اینکه تحلیل ماتریس داخلی و خارجی نشان دهنده آن است که صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موقعیت استراتژیک در موقعیت ST قرار دارد و به عبارت دیگر میتوان گفت که به دلیل چیرگی قوت ها بر ضعفها و توانایی صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان کشور و همچنین تلاش برای غلبه بر تهدیدهای پیشبینیشده، اتخاذ استراتژیهای رقابتی، بهترین گزینه برای رشد و توسعه این صنعت است
The purpose of this study is determining the strategic position of citizens' health and its strategies. information was collected from sports tourism experts in the field of citizens' health and sports management. Sampling was done by whole number method which was equal to 112 people. The results showed that the sports tourism industry has 10 strengths, 14 weaknesses, 10 opportunities and 12 threats in different areas in the field of health of the citizens of the country. To rank each of them, Friedman test was used at the level of p <0.05. The matrix of internal factors of the sports tourism industry in the field of citizens 'health showed that the total score of the matrix is 2.927, which shows the strengths overcoming the weaknesses of the sports tourism industry in the field of citizens' health in Iran. The matrix of external factors of the sports tourism industry in the field of citizens' health showed that the total score of the external matrix is 1.573, which indicates the dominance of threats over environmental opportunities in this industry. The general conclusion is that the analysis of internal and external matrix shows that the sports tourism industry in the field of health of the citizens of Iran is strategically in the ST position, in other words, it can be said that due to the strengths over strengths and weaknesses of the tourism industry. Sports in the field of health of the country's citizens, as well as trying to overcome the anticipated threats,
_||_