بررسی اثرات مدیریت کیفیت بر رقابتپذیری شرکتهای بیمه
محورهای موضوعی : مدیریت پسماندسید مهدی الوانی 1 , رضا احتشام راثی 2 , ناهید تیموری 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: آموزش, مدیریت کیفیت, نظام پیشنهادات, تمرکز بر مشتری, عملکرد رقابتی,
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر به بررسی اثرات مدیریت کیفیت بر رقابتپذیری شرکتهای بیمه (مطالعه موردی: شرکتهای بیمه البرز و ایران در استان زنجان) پرداخته شد. جامعه آماری این تحقیق برای بررسی اثرات مدیریت کیفیت بر رقابتپذیری در شرکتهای بیمه کلیه کارکنان شرکتهای بیمه البرز و ایران در استان زنجان میباشد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه بهعنوان نمونه در نظر گرفته شده و لذا حجم نمونه برابر با 80 نفر تعیین شده است. روش این تحقیق از منظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی میباشد. همچنین ازنظر ماهیت تحقیق از نوع همبستگی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده است. برای تجزیهوتحلیل استنباطی دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد: آموزش، نظام پیشنهادات، بازخورد، تمرکز بر مشتری، مدیریت کارکنان، مدیریت کیفیت و مدیریت عرضه بر عملکرد رقابتی در صنعت بیمه تأثیر مثبت و معناداری دارد. واژگان کلیدی: آموزش، نظام پیشنهادات، بازخورد، تمرکز بر مشتری، مدیریت کارکنان، مدیریت کیفیت، مدیریت عرضه و عملکرد رقابتی.
In this study, the effects of quality management on competitiveness in insurance companies (Case Study: Iran and Alborz insurance companies in Zanjan province) were discussed. The population of this study for investigate the effects of quality management on competitiveness consists of all personnel of insurance companies and insurance agents across the country in the province of Zanjan. Due to limited statistical community, the whole community is considered as a sample, so the sample size of 80 people has been set. This research method is applicable in purpose, surveying in data collection. The research is correlational in nature. The data collection tool was a standardized questionnaire. For inferential analysis, structural equation modeling was used. The results showed: education, the suggestions, feedback, customer focus, employee management, quality management and supply management has a significant positive impact on competitive performance in the insurance industry.Keywords: education, the suggestions, feedb customer focus, employee management, quality management, supply management and competitive performance.
_||_