واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمان با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیمحمد رأفتی 1 , مرتضی موسی خانی 2 , محمدرضا ذبیحی 3 , محمود قربانی 4 , حامد رحمانی 5
1 - دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (عهدهدار مکاتبات)
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
5 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, عامل سازمانی, مربیگری, عامل منابع انسانی,
چکیده مقاله :
مربیگری، پارادایمی جدید در یادگیری و حلقه اتصال دو واژه توسعه سرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است که افراد را قادر می سازد خودرا سریعتر با تغییرات محیطی وفق داده و ظرفیت ها و توانایی های خود را شناسایی کنند و از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که محرک های کلیدی موفقیت هر سازمانی هستند منجر به افزایش بهره وری سازمان می شود. لذا هدف پژوهش حاضر واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمانهای دولتی می باشدکه به روش کیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نمونه آماری در این پژوهش، 12 نفر از خبرگان در زمینه روش های آموزشی و مربیگری در سازمان بودند که دارای تالیفاتی در زمینه مربیگری در سازمان نیز بوده اند و به صورت روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است .نتایج حاصل از تحقیق، دو عامل منابع انسانی و سازمانی را شناسایی نمود. عامل منابع انسانی شامل دو بعد مربی و متربی و عامل سازمانی شامل دو بعد ساختاری و محتوایی می باشد.
Coaching is a new paradigm in learning and connecting the two words of human capital development and organizational learning that enables individuals to adapt more quickly to environmental change and identify their capacities and abilities and leads to increased organizational productivity through the actualization of the potential skills of organization human resources, which are key drivers of the success of any organization.Therefore, the purpose of this research is to inquiring the factors affecting the establishment of coaching in public organizations that have been done by qualitative method and content analysis. The statistical sample in this research consisted of 12 experts that had some published works in the field of coaching and selected by Snowballing sampling method and MAXQDA software is used for data analysis.The results of the research identified two factors of human and organizational resources. The human resources factor consists of two dimensions of coach and coachee and the organizational resources factor consists both structure and content dimensions.
_||_