تبیین مؤلفههای اثرگذار بر ارتباط صنعت و دانشگاه؛ گامی به سوی دانشگاه کارآفرین
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبخدیجه بریمانی 1 , ترانه عنایتی 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: دانشگاه کارآفرین, ارتباط صنعت و دانشگاه, مؤلفههای اثرگذار,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظورشناسایی مؤلفههای اثرگذار بر ارتباط صنعت و دانشگاه در جهت ایجاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال 1398 انجام شد. مقاله حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری را مدیران، اعضای هیئتعلمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی تشکیل میدهند که به تعداد203 نفر میباشند که حجم نمونه به تعداد 133 نفر درنظرگرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته با 52 سوال براساس مقیاس لیکرت با دوازده بعد استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار SPSS21 انجام شد. در تمامی ابعاد و گویههای عوامل تقویتکننده ارتباط صنعت و دانشگاه شکاف وجود دارد. عوامل به ترتیب از بیشترین تا کمترین شکاف به عوامل مالی، عوامل صنعتی، عوامل آموزشی - پژوهشی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی، منابع انسانی، عوامل سیاسی، دانشگاهمحوری، عوامل اقتصادی، عوامل ساختاری، عوامل اجتماعی، عوامل بینالمللی مربوط بوده است. وضعیت موجود عوامل تقویتکننده ارتباط صنعت و دانشگاه از نظر خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی برآوردهکننده انتظارات نمیباشد. ارتباط پایدار مستلزم تفکر راهبردی است که از طریق یک تجزیه و تحلیل جامع و دقیق از محیط داخل و خارج صنعت و دانشگاه و با تأکید بر اصول و ارزشهای حاکم بر جامعه، امکان همکاری پایدار بین آنها را ممکن میسازد.
This paper aims to identify Components affecting the relationship between industry and university To create an entrepreneurial at Babol Noshirvani University of Technology in 1398. This paper is a descriptive-survey research. The statistical population consists of the managers, faculty members of Noshirvani University of Technology, which consists of 203 persons and the sample size is 133 persons. The researcher-made questionnaire with 52 questions based on Likert scale with 12 dimensions was used for data collection. Data were analyzed by SPSS21 software. There are gaps in all aspects of the industry and the university. The factors ranging from highest to lowest were financial, industrial, educational-research, cultural, communication, Human Resources, Political Factors, University-based, Economic Factors, Structural Factors, Social factors, international factors were related. Existing status of industry-university enhancing factors, according to experts at Noshirvani University of Technology, does not meet expectations. Sustainable communication requires strategic thinking that enables a sustainable collaboration between them through an in-depth and in-depth analysis of the industry and university environment, with emphasis on the principles and values that govern the community.
_||_