الگوی تاثیر تکنولوژی های نوین ارتباطی بر چابک سازی سازمان های رسانه ای
محورهای موضوعی :
امنیت غذایی
مینو تشکری
1
,
محمد دادگران
2
,
اکبر نصرالهی
3
1 - دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1398/10/08
تاریخ پذیرش : 1399/12/20
تاریخ انتشار : 1400/06/01
کلید واژه:
" سازمانهای رسانه",
"فناوریهای نوین ارتباطی",
"چابک سازی",
"تعالی سازمان",
چکیده مقاله :
در دنیای متغیر و پررقابت کنونی، یکی از عوامل مهم برای بقا و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان های رسانهای چابکی آنهاست، تا توانایی خود را در پاسخگویی، درک و مدیریت تغییرات و استفاده از آنها بعنوان فرصت افزایش دهند. فناوریهای نوین، بعنوان یک اهرم مهم، نقش اساسی در توسعه چابکی بازی می کند که بدون آن دستیابی به سرعت و انعطاف پذیری که از مفاهیم چابکی می باشد غیر ممکن خواهد بود. تحقیق حاضر برآنست تا با استفاده از روش آمیخته (تحلیل محتوای کمی + پیمایشی) به تبیین نقش و جایگاه اتوماسیون، یکی از فناوریهای نوین ارتباطی، در چابکسازی سازمانهای رسانهای و ارائه الگویی برای تاثیر اتوماسیون بر چابکسازی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات، کارکنان و مدیران فعال و بازنشسته سازمان صدا و سیما هستند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. به منظور بررسی و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کمی و آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد: اتوماسیون، ابزاری کارآمد برای "افزایش سرعت انجام کار"، "بهبود انعطاف پذیری"، "ارتقای شایستگی سازمانی" و "بهبود پاسخگویی" است. این چهار مولفه از الزامات تعالی سازمانی نیز هست که بطور مستقیم بر چابک سازی سازمان موثرند. و در نهایت ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻـﻠﻲ ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻛـﻪ وجود ارتباط میان اجرای سامانه اتوماسیون و چابک سازی سازمانهای رسانه ای، ثابت و شکل عینی آن در الگوی جدید طراحی و ارائه گردید.
چکیده انگلیسی:
Nowaday, in changing and competitive world, one of the essential factors for survival and competitive advantage for agile media organizations is to increase their ability to respond, understand and manage change and use it as an opportunity. New technologies, as an important lever, play a key role in developing agility without which it would be impossible to achieve the speed and flexibility that are the concepts of agility. The present study aims at explaining the influence of automation, one of the new technologies, in the agility of media organizations and providing a model for the impact of automation on agility through the use of mixed method (quantitative content + survey analysis). The statistical population of this research is university professors in media and communications management, active and retired staff and managers of IRIB. Data gathering tools are interviews and questionnaires. Quantitative content analysis and descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The research findings indicate: New technologies are an effective tool for “speed”, “flexibility”, “Responsiveness” and “competency”. These four components are the necessities to an organization excellence which have direct effect on agility. Finally, it is hypothesized that the relationship between the use of new technologies and the agility of media organizations has been designed and presented in a new paradigm.
منابع و مأخذ:
اسکندری، سعید (1393)، بررسی و مقایسه سامانه های اتوماسیون تلویزیونی، پایاننامه کارشناسی، دانشگاه صدا و سیما.
امید، حسین (1393)، چرخه اتوماسیون تلویزیونی(تولید،پخش،آرشیو)، پایاننامه کارشناسی، دانشگاه صدا و سیما.
باقری، میثم (1395)، چالشهای پیش روی اتوماسیونهای تولید و پخش، اداره کل فنی صدا و تصویر معاونت توسعه و فناوری اطلاعات. قابل دسترسی در:
http://td.irib.ir/educational-resources/articles/-/journal_content/56/261571/15706597?p_p_auth=6h4R7h98
بهادری، علیرضا (1396)، معرفی روندهای فناوری در اتوماسیون صدا و تصویر، اداره کل فنی صدا و تصویر. قابل دسترسی در:
http://td.irib.ir/educational-resources/articles/-/journal_content/56/261571/12583489?p_p_auth=6h4R7...
جاویدی، رضا (1394)، بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی و چابکی نیروی کار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
جعفرنژاد، احمد، شهائی، بهنام (1389)، مقدمه ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک. کتاب مهربان.
حوزه ریاست (1394) نشریه افق رسانه، شماره 41.
خدایاری، علی، کمالی، مسعود (1387)، طراحی اتوماسیون رادیو و پیاده سازی متادیتا، پایاننامه کارشناسی، دانشگاه صدا و سیما.
خجسته، حسن (1386)، عناصر اصلی ساخت دهی سازمان های رسانه ای و مقایسه ساختار سازمانی صدا با سیما، فصلنامه رسانه، شماره 71.
دف، ریچارد ال (1377)، تئوریهای سازمان، ترجمه پارسائیان و اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، ص 19-23.
رمضانی، علی (1394)، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر چابکی سازمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه.
روشندل اربطانی، طاهر (1386) چیستی مدیریت رسانه، فصلنامه رسانه، شماره 70.
زنجیرچی، سیدمحمود، ابراهیم زاده پزشکی، رضا، عرب، سیدمحمد، (1390)، مدل کانو و کاربرد آن در ارزیابی نیازهای دانشجویان. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران.
شهائی بهنام، رجب زاده، علی(1384)، بررسی ابعاد ارزیابی چابکی سازمانی در سازمانهای دولتی با رویکرد فناوری اطلاعات، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات اسفند ماه ایران.
کهزادی، داود، مهرانی، غلامرضا (1393)، مستند سازی فرایند پیاده سازی اتوماسیون تلویزیونی تولید و پخش در ساختمان 12، اسفند سازمان صدا و سیما، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه صدا و سیما، ص 12 -14 و 23-24.
گیل، دیوید و آدامز، بریجت (1384)، الفبای ارتباطات، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.، ص 233.
معاونت فناوری و رسانههای نوین سازمان صدا و سیما (1394)، مدیریت رسانه در BBC، ص 461-464.
معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نظارت (1396)، سند راهبردی.
Ajzen, I. (2002), Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of control, and the Theory of Planned behavior, Journal of Applied Psychology, Vol. 32, Issue 4, P 665.
Ajzen, I., Fishbein, M. (2005). The Influence of Attitudes on Behavior. In D. Albarracín, B. T. Johnson, & M. P. Zanna (Eds.), The handbook of attitudes. Mahwan, NJ; Erlbaum, P 174.
Ajzen, I. (2005), Attitudes, Personality and Behavior, Second Edition, POLAND: Open University Press, P 124-127.
Barney, J., Ricky, B.,Griffin, W. (1992). The Management of Organization. Boston: Houghton Mifflin company, P 315.
Fredrickson, J.W. (1996). The Strategic Decision Process and Organizational Structure, Academy of Management Review, vol.11, No.2, P 282.
Grechanik, M. (2015),the Relation between Automation System and Employee Productivity, Illinois University, Chicago.
kid, P.T. (1996). A 21st Century Paradigm in Agile Manufacturing: Forging New Frontiers, Addison-Wesley, Wokingham, P 94
Lenord, O., Schramm, D. (2017), Challenges and Opportunities of Automation Systems, Duisburg-Essen university, Germany.
Menor, L.J., Roth, A.V., Mason, C.H. (2009). Agility in Retail Banking: a Numerical Taxonomy of Strategic Service Groups, Manufacturing and Service Operations Management. 3 (4), P 227.
Mintzberg, H. (2009), Managing, Berrett & Kohler publishing inc, P 12.
Qin, R., Nembhard, D.A, (2010). Workforce Agility for Stochastically Diffused Conditions-A Real Options Perspective, International Journal of Production Economics,125, P 325.
H., Zhang. Z. (1999). A Methology for Achieving Agility in Manufacturing Organizations, Int.J.Production Economics,Vol.62 (1999).
Sharifi, H., Zhang, Z. (2000), Agility in Practice: Application of a Methodology, Special Issue on Next Generation Manufacturing. Intl. Jour. of Operations & Production Management, P 87.
Sharpe, R. (2012). Agile University: Building the Innovation and Improvement for a Better Student Experience. Higher Education SEMINAR. Thursday, 15th. www.elementaleadership.co.uk, P 196.
Thomasson, S. (2016), the Features of a Good Automation System, Lund University, Sweden.
Weiss, R., (2017), Automation Systems and Increasing the Efficiency of Organizations, ABB Recearch Center, Germany. Available on: https://social.abb/website
White, A., Daniel, EM., Mohdzain, M. (2005), The Role of Emergent Information Technologies and Systems in Enabling Supply Chain Agility, International Journal of Information Management, 25(5).
_||_