طراحی مدل مفهومی اکوسیستم کسبوکارهای استارتآپی حملونقل هوشمند
محورهای موضوعی :
مدیریت منابع آب
فاطمه کفشدوز محمدی
1
,
غلامحسین حسینی نیا
2
,
محمدرضا میگون پوری
3
,
حسین وظیفه دوست
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم نحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1399/05/18
تاریخ پذیرش : 1400/06/28
تاریخ انتشار : 1400/06/01
کلید واژه:
اکوسیستم کارآفرینی,
اکوسیستم استارت آپی,
اکوسیستم کسب و کار,
اکوسیستم کارآفرینی فناورانه,
سیستم حمل ونقل هوشمند,
چکیده مقاله :
کسب و کارهای استارت آپی در رویکرد جدید اقتصاد نوین مورد توجه قرار گرفته اند. اکوسیستم مناسب برای شکل گیری و بالندگی کسب و کارهای استارت آپی متشکل از مجموعهای از عناصر و اضلاع است که رشد و ارتقای وضعیت کسب و کارهای نوپا به آن بستگی دارد. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل مفهومی اکوسیستم کسبوکارهای استارتآپی حملونقل هوشمند است. بر این اساس روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد کیفی و با استفاده از تحلیل محتوی صورت می گیرد.روش گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته است. برای استخراج، تحلیل و ترکیب مفاهیم از روش کدگذاری استفاده شد. در نهایت یافته ها در سه بعد گزینشی ،محوری و کدباز دسته بندی، تحلیل و مقایسه شدند. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و متخصصان و سیاستگذاران حوزه حمل و نقل هوشمند و اساتید دانشگاهی و پژوهشگران می باشند. براساس نتایج حاصل از مصاحبه ها هفت کد گزینشی و 52 کدمحوری شناسایی گردید که کدهای گزینشی عبارتند از: قوانین و سیاست های حاکمیتی و رهبری، ایجاد بسترهای حمایتی و نهادی، توسعه سرمایه انسانی، راهبردهای مالی و تامین سرمایه، بازار، راهبردهای فرهنگی و توسعه فناوری های هوشمند است.
چکیده انگلیسی:
Startup businesses are being considered in a new approach to the new economy. The proper ecosystem for the formation and development of start-up work consists of a set of edges and edges that depend on the growth and improvement of the nascent business conditions. the main purpose of this research is the design of the conceptual model of smart transportation businesses. accordingly, the methodology of this research is applicable in terms of purpose, practical, and in terms of a qualitative approach using content analysis. the method of data collection has been semi-structured.for extracting, analysis, and incorporation of concepts from the coding method. finally, the findings were analyzed and compared in three alternative dimensions, axial and Open source classification. the statistical population of this research is experts and specialists and policymakers of smart transportation and university professors and researchers. according to the results of interviews, seven alternatives and 52 pivotal were identified that alternative codes are: rules and policies of governance and leadership, creation of support and institutional platforms, development of human capital, financial strategies, and financing, market, cultural strategies, and developing smart technologies.
منابع و مأخذ:
[1] آقاسی, علیرضا.( 1390). سیستم های هوشمند حمل و نقل ( ITS ) و کاربردهای مختلف آن در برنامه ریزی حمل و نقل شهری،دهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
[2] حسینی نیا غلامحسین،علی آبادی وحید،عطایی پوریا) 1398. (طراحی الگوی زیست بوم کارآفرینی در کسب وکارهای روستاییِ تعاون محور. توسعه کارآفرینی12(3):360-341
[3] حریری، نجلا. (1385).اصول و روشهای پژوهش کیفی. چاپ اول، تهران، دانشگاه آزاد اسالمی - واحد علوم تحقیقات.
[4] خسروی، محمدرضا.(1387). مفهوم اعتبار (پایایی) و روایی در تحقیق کیفی.فصلنامه نگرش راهبردی شماره 93 و 94.
[5] دانایی فرد، حسن. امامی، سیدمجتبی(1286). استراتژی های پژوهش کیفی: تاملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد.اندیشه مدیریت راهبردی. 2(2):69-97.
[6] ساروخانی، باقر(1373). روشهای تحقیق در علوم) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اجتماعی ، جلد نخست،ویرایش اول.
[7] فلاح،محبوبه.حاجی حیدری،نسترن.سیدامیری،نادر.اسفیدانی، محمدرحیم. (1398). طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی کسب و کارهای نوپای حوزه (IT ) مورد مطالعه: خراسان جنوبی. پژوهش عمومی مدیریت . 12(45)، 84-59.
[8] مبینی دهکردی ،علی. ترکمن، جبار.(1398). مقایسه تحلیلی شبکه کسب و کار و اکوسیستم کسب و کار. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. ۱۱ (۴۴) :۳-۳۲.
[9] میثمی،امیرمهدی. (1396). ابعاد و مؤلفه های اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در ایران. مدیریت توسعه فناوری, 5،4. 42-9.
[10] مهدی زاده ،محمود.حیدری قره بلاغ ،هادی. میرزایی ،یاسر.( 1389).شناسایی عوامل موثر بر انتقال فناوری.نشریه رشد فناوری.7(12)، 10-3
[11] مهری، عبدالکریم. ابراهیمی دهکردی، امین.(1396). برنامه ریزی سیستم های حمل و نقل هوشمند شهری با تاکید بر پارکینگ های طبقاتی شهرهای ساحلی. سومین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری.
[12] منصوری، کامران.(1397). تبیین الگوها و شاخص های شهر سالم، نمونه موردی: شیراز،رساله دکتری استاد راهنما: حسین یغفوری ، کرامت اله زیاری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی
[13] میگون پوری، محمد رضا،عربیون ابوالقاسم،پور بصیر محمد مهدی،مبینی دهکردی علی.(1397). مدل سازی و پیکره بنی عوامل اثر گذار بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی. توسعه ی کارآفرینی دوره 11،شماره 3، ص 560-541
[14] محمدپور، احمد، رسول صادقی، مهدی رضایی، لطیف پرتوی( 1388 (. سنت، نوسازی و خانواده : بررسی تداوم وتغییر خانواده در اجتماعات ایل ی با استفاده از رهیافت روش تحقیق ترکیبی. فصلنامهی علمی پژوهشیِ پژوهش زنان، دوره ی 7، شماره 4 ، ص 93-71.
[15] ندافی،راضیه. (1396). شناسایی و اولویت بندی پیشران های توسعه کسب و کارهای نوپا(استارت آپ ها) با استفاده از روش شناسی کیو. نشریه توسعه کارآفرینی.10(3)،534-517.
[16] نیک نشان, شقایق, علی نوروزی, رضا, نصراصفهانی, احمدرضا.(1389). تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی، دوره16،شماره26،ص 160-141.
[17] Cukier, , Kon, F.L. (2016), Software Startup Ecosystems Evolution, Published at the second International Workshop on Software Startups. IEEE International Technology Management Conference
[18] Docherty, I., Marsden, G., Anable, J.(2015), The Governance of Smart Mobility. Elsevier. 115, Pages 114-125.
[19] Cohen, S., DeLong, J.B., Zysman, J. (2000), Tools for Thought: What is new and Different about the E-conomy. California: Berkeley Roundtable on the International Economy, p. 13-31, Internet access: http://escholarship.org/uc/item/0c97w1gn
[20] Feld, B.(2012), Startup Communication: Bulding an Entreprenurial Ecosystem in your City. Wiley.
[21] Giannoutaki, K., Li, F.( 2011), Developing Sustainable e-Business Models for Intelligent Transportation Systems (ITS).Springer, 2011, Volume 353
[22] Groth, O.J., Esposito, M.., Tse, T. (2015), What Europe Needs Is an Innovation-Driven Entrepreneurship Ecosystem: Introducing EDIE. Thunderbird International Business Review, 57(4), 263–269. https://doi.org/10.1002/tie.21709
[23] Global Startup Genome.(2018). Startup Genome Report
[24] Isenberg, D. J. (2011), The Entrepreneurship Ecosystem Strategy as a New Paradigm for Economic Policy: Principles for Cultivating Entrepreneurships. The Babson Entrepreneurship Ecosystem Project.
[25] Kelly, M. (2015), Business Ecosystems Come of Age. Deloieet report. Deloitte University Press, Retrieve from https://www2.deloitte.com/:120 Pages.
[26] Korreck, S. (2019), The Indian Startup Ecosystem: Drivers, Challenges and Pillars of Support. Observer research foundation.India. . Retrieve SEP 12,2019.from https://www.orfonline.org.
[27] Kriengkrai, B., Kasemsan, K., Praneetpolgrang, P.(2016), Exploring Competitive Competencies for ICT/Tech Startup Ecosystem Towards The Digital Economy in Thailand: An Empirical Competency Development Investigation. Knowledge Management International Conference (KMICe) 2016, 29 – 30 August 2016, Chiang Mai, Thailand
[28] Lichtenstein, G., Lyons, T. (2006), managing the Community’s Pipeline of Entrepreneurs and Enterprises: A New Way of Thinking about Business Assets. Economic Development Quarterly20(4):377-386
[29] Laužikas, M., Tindale, H., Bilota, A., Bielousovaitė, D. (2015), Contribution of Sustainable Startup Ecosystem to dynamic of startup companies: The case of Lithuania ISSN 2345-0282 (online) http://jssidoi.org/jesi/aims-and-scope-of-research.
[30] Myungho, L., Minhwa, L., and Junic, K.(2017). A Dynamic Approach to the Startp Business Ecosystem:A Cross-Comparison of Korea, China and Japan. Asian Academy of Management Journal, Vol. 22, No. 2, 157–184.
[31] Pilinkiene,V,, Maciulis, P.(2014), Comparison of Different Ecosystem Analogies: the Main Economic Determinants and Levels of Impact. Social and Behavioral Sciences, 365 – 370.
[32] Peter, L., Back, A., Werro, T., (2020), Conceptual Framework for Collaborative Open Innovation with a Startup Ecosystem, International Journal of Innovation in the Digital Economy.11, 1
[33] Rault, Y.M., Mathew, S.(2019), An Imbalanced Ecosystem Start-ups in India. Economic and Political Weekly.Volume 54, Issue 45, 16 November 2019, Pages 45-50
[34] Roja, A., (2015), Technology Entrepreneurial Ecosystems and Entrepreneurship in the West Region of Romania, Studio Universities Economics Series, 25(1), 40–59.
[35] Stanczyk, S. (2019), Business Ecosystem Identity construct , Transformations in Business & Economics, Vol. 18, 2 (47), pp.674-693.
[36] Srivardhini K. (2018), Entrepreneurial Ecosystem in India: Academic Perspective Note, IIMB Management Review. IIMB Management Review, 30(2), 179–188.
[37] Stam, E. (2014), The Dutch Entrepreneurial Ecosystem . Utrecht School of Economics Tjalling C. Koopmans Research Institute Discussion Paper Series 16-13
[38] Spigel, B., Harrison, R. (2018), Toward a Process Theory of Entrepreneurial Ecosystems, Strategic Entrepreneurship Journal, 12(1), 151-168
[39] Tripathi, N., Sepp¨ani, P., Boominathan, G., Oivo, M., Liukkunen, K.(2018), Insights into Startup Ecosystems through Exploration of Multi-vocal Literature. Elsever, Volume 105, Pages 56-77
[40] Walker, J.,(2015), Intelligent Transportation Systems Report for Mobile. londen: ©GSMA.
[41] Wu, J., Atkinson, R.D. (2017): How Technology-Based Start-Ups Support U.S. Economic Growth. Information thechnology &innovation foundation. Retrieve from http://www2.itif.org/: 150 Pages.
[42] Zolatan, A., Szerb, L., Lafuente, E., Lloyd, A.(2018), The Global Entrepreneurship, Index 2018. Springer International Publishing, 10.1007/978-3-030-03279-1
_||_