شناسایی و تحلیل عوامل اثرگذار بر برنامههای بالنده سازی حرفهای مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیسعید هداوند 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , علی تقی پور ظهیر 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بالنده سازی حرفهای, صنعت مخابرات ایران, بالنده سازی مدیران, برنامههای بالنده سازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل اثرگذار بر ارتقای برنامههای بالندهسازی حرفهای مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران انجام گرفت. بدین منظور از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شد. بدین صورت که در بخش کیفی به منظور شناسایی عوامل اثرگذار، مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه که به طور بالقوه بیشترین اطلاعات را در خصوص بالندگی مدیران داشتند صورت گرفت و با تحلیل اطلاعات به روش کدگذاری، ینتایج به دست آمده به صورت شش عامل اصلی "تناسب نیازها با برنامههای کسب وکار، همسویی برنامهها با راهبردهای صنعت، همگرایی برنامهها با نیازهای مدیران ارشد، استفاده از روشهای نوین، مدیریت فرایند یادگیری و اعتبارسنجی برنامهها" و 27 عامل فرعی مشخص گردید. در بخش کمّی پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته، طراحی شد و بر روی نمونهای متشکل از 56 نفر از مدیران ارشد که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی انتخاب شده بودند اجرا گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط چهار نفر از خبرگان تأیید و پایایی پرسشنامه به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب 876/. بیانگر انسجام سؤالات و عدم پراکندگی معنادار سؤالات است. برای تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامهها از نرم افزار SPSS24 و روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که متغیرهای موجود در عوامل شناسایی شده، حدود 92 درصد از تغییرات مربوط به عوامل اثرگذار بر برنامههای ارتقای بالنده سازی حرفهای مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران را تشکیل میدهند که بیانگر تأثیرگذاری بالای آنها در طراحی، تدوین و اجرای برنامهها میباشد.
The aim of this study was to identify and analyze the factors affecting the professional development programs of managers in Iran's telecommunications industry. For this purpose, the exploratory mixed research method was used. In order to identify the influencing factors, semi-structured interviews were conducted with 17 experts who potentially had the most information about the maturity of managers, and by analyzing the information by coding method, Achieved in the form of six factors: "Fit needs to business plans, aligning plans with industry strategies, converging plans with the needs of senior managers, using new methods, managing the learning process and validating plans" And 27 sub-factors were identified.In the quantitative part of the research made questionnaire was designed and performed on a sample of 56 senior managers of the telecommunications industry who were selected using the non-probability sampling method. The content validity of the questionnaire was confirmed by four experts and the reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha with a coefficient of / 876. Indicates the coherence of the questions and the significant lack of dispersion of the questions. SPSS24 software and exploratory factor analysis method were used to analyze the data obtained from the questionnaires. The results of the present study showed that the variables in the identified factors constitute about 92% of the changes related to the factors affecting the professional development programs of senior managers of Iran's telecommunications industry, which indicates a high impact. They are in the design, development and implementation of programs.
_||_