بررسی تأثیر هوش عاطفی بر رضایت شغلی از طریق چابکی سازمانی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیعلی نحفوند دریکوندی 1 , علی پاکدل 2 , محمدرضا جابرانصاری 3
1 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران(عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
کلید واژه: "هوش عاطفی", "رضایت شغلی", "چابکی سازمانی",
چکیده مقاله :
سازمانها برای حفظ توان رقابتی ناچارند خود را با شرایط متلاطم و متحول جهانی وفق دهند و به اصطلاح چابک شوند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر هوش عاطفی بر رضایت شغلی کارکنان با اثر نقش واسطه ای چابکی سازمان است. با توجه به استفاده از نتایج پژوهش در عمل، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 360 نفر از کارکنان اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان بوده است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه برابر با 186 بوده است. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده بوده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد می باشد که روایی این ابزار از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. در این پژوهش جهت بررسی و آزمون فرضیه ها از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS ویرایش 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد هوش عاطفی تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. از سوی دیگر با توجه به نقش واسطه ای چابکی سازمانی در پژوهش حاضر، می توان گفت که هوش عاطفی تأثیر مثبت و معنا داری بر رضایت شغلی کارکنان از طریق چابکی سازمانی دارد.
The organizations for remaining competitive should adapt themselves with unstable condition and global evolution and so-called become agile. The objective of this study is to identify the effect of organizational agility as a mediator on the relationship between emotional intelligence and employee job satisfaction. Considering the practicality of the research results the method used in this study is practical and descriptive-survey research. The study population are 360 employees who were working in Khuzestan province's department (Main Office) of education. According to Morgan table a sample size was 186 employees were selected from department of educations as the respondents for this study. Data were gathered using questionnaires and was used simple random sampling technique. Research instrument comprise standard questionnaire which it is validity was confirmed by content validity and reliability was confirmed by Cronbach's alpha. In this study, for hypotheses test and data analyzed, used the Structural Equation Modelling (SEM) and AMOS 22 software. The result of present study indicated that 95% of emotional intelligence has a positive effect on job satisfaction of personnel of Khuzestan province's department (Main Office) of Education. Results of the study revealed that there is an influence of emotional intelligence on job satisfaction. On the other hand, the findings of the study indicated that organizational agility plays a significant role as a mediator on the relationship between emotional intelligence and job satisfaction.
_||_