عوامل شغلی و سازمانی موثر بر انگیزش خدمات عمومی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین
محورهای موضوعی : امنیت غذاییسیده سعیده جوانمرد 1 , نسرین جزنی 2 , سید مهدی الوانی 3 , محمدرضا حمیدی زاده 4
1 - دانشآموخته دکتری، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: "انگیزش خدمات عمومی", "عوامل شغلی", "عوامل سازمانی",
چکیده مقاله :
انگیزش عنصر حیاتی در مدیریت منابع انسانی است. از این رو، مدیران امروز نیازمند فهم دلایل کار کردن کارکنان هستند تا بتوانند انگیزش لازم را در آنها ایجاد کنند. هدف پژوهش، بررسی عوامل موثر(شغلی و سازمانی) بر انگیزش خدمات عمومی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین است و به لحاظ هدف کاربردی، و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی میباشد و براساس سوال انجام گرفته است. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد کیم و وندنابیل(2010)، و هاکمن و اولدهام(JDS) و یک پرسشنامه محققساخته، استفاده شده است. آزمونهای آماری در سطح خطای 05/0 انجام شده است. پیمایش در جامعه 343 نفری از کارکنان رسمی و پیمانی صورت گرفته که براساس جدول مورگان، تعداد نمونهها 180 نفر به دست آمده است. پژوهش به شکل مقطعی در پاییز 1396 انجام شده است. جهت پاسخگویی به سوالات از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی(PLS) استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که عوامل شغلی بیشترین تاثیر را بر انگیزش کارکنان دارد و در بین ریزمتغیرها، احساس رضایت از عمل به منفعت عامه بیشترین و پذیرش مسئولیت نتایج کمترین اثر را دارد. در مورد متغیرهای اثرگذار بر سازمان، احساس فرد از هنجارهای سازمان، بیشترین و متغیر احساس فرد از شهرت سازمان، کمترین اثر را دارد.
Motivation is a vital element in human resource management. Therefore, today's managers need to understand the reasons why employees work so they can generate the motivation they need. The purpose of this study was to investigate the factors affecting the of public service motivation of employees of Qazvin University of Medical Sciences. This study is descriptive-survey in terms of data collection method. The standard questionnaire of Kim and Vandenabeele (2010), Hackman & Oldham (JDS) and a researcher-made questionnaire were used in this study. The survey was conducted in a community of 343 employees, with a sample of 180, according to Morgan's table. This cross-sectional study was conducted in 2018. Structural equation modeling (PLS) is used to answer the questions. Psychological conditions of the job had the most impact on the employees' job motivation and among the small variables, the feeling of satisfaction with the operation of public interest had the most impact and accepting responsibility for the results of the work had the least effect. Regarding the variables affecting the psychological conditions of the organization, the individual's sense of organization's norms has the highest and the individual's sense of organization's publicness has the least effect.
_||_