رابطه بین فرهنگ یادگیری و عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت پویا و مزیت رقابتی
محورهای موضوعی : مراکز دفع پسماند هامحمد رحیم رمضانیان 1 , آسیه صفردوست 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: مزیت رقابتی, عملکرد سازمانی, قابلیت پویا, فرهنگ یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
فرهنگ، یادگیری سازمان را قادر میسازد تا بهترین بهرهبرداری را از دانش و تجربیات خود برای ایجاد و دستیابی به اهداف مطلوب انجام دهد. سازمانهای بهرهمند از فرهنگ یادگیری پایدار که در قالب یادگیری سازمانی به فعالیت میپردازند برای ساخت قابیلت پویا از یادگیری به عنوان یک عامل و منبع مهم یاد میکنند. امروزه در فضای رقابتی، کسب و کارها در تلاشاند تا با ایجاد مزیت رقابتی پایدار از طریق ارتقاء عملکرد سازمانی رونق یابند و خود را با تغییرات نوظهور انطباق دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ یادگیری و عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت پویا و مزیت رقابتی در بانک های استان گیلان می باشد. جامعهآماری این پژوهش کلیه مدیران، معاونین و کارشناسان ارشد بانکهای استان گیلان است که تعداد آنها در حدود320 نفر میباشد و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده 175 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. روش گرد آوری اطللاع به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و ابزار پژوهش پرسشنامه برگرفته از ادبیات موضوع می باشد. یافته های بدست آمده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل نشان میدهند که بین کلیه متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد و مزیت رقابتی و قابلیت پویا دارای نقش میانجی در رابطه فرهنگ یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی است.
Culture makes organizational learning to use the knowledge and experience best for creating and achieving desired goals. The organizations that benefit from sustainable learning culture and act the form of organizational learning to create the ability to build dynamic capability, they speak learning as an important source. In today's competitive environment, businesses are working together to improve organizational performance by creating sustainable competitive advantage through their growth and adapt to the new changes. The aim of this study was to evaluate the relationship between organizational learning culture and organizational performance with respect to the mediating roles of dynamic capabilities and competitive advantage in the banks of Guilan. The statistical population included all executives, assistants and senior of Guilan banks equals to 320 and based on random sampling method 175 of them have been studied as a sample.The collection method is a library and field study and the research tool is a questionnaire derived from the literature of the subject. The findings of the Structural Equation Modeling Model show with the LISREL software show that there is a significant correlation between all variables and dynamic capabilities and competitive advantage play a role of mediator in the relationship between organizational learning culture and organizational performance.
_||_