نوسازی غربی و غرب گرایی از پیامدهای توسعه ایران (نشانه شناسی فیلم های دهه 40و 50)
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول
کلید واژه: بازنمایی, پیامدهای توسعه, نشانه شناسی, سینمای موج نو,
چکیده مقاله :
این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که توسعه در ایران چه پیامدهایی داشته است. در این راستا با رویکرد روش کیفی و با استفاده از تکنیک نشانه شناسی ملهم از نظرات پیرس به پیامدهای توسعه در ایران پرداخته شده است. مورد مطالعه در این پژوهش فیلم های سینمایی موج نوی دهه 40 و 50 است که با استفاده از نمونه گیری هدفمند منجر به انتخاب 8 فیلم گردید که تا سطح اشباع نظری توانستند به محقق در یافتن پاسخ به سئوالات این پژوهش یاری رسانند. نتایج یافته ها نشان می دهد،" نوسازی غربی" و "غرب گرائی"، مقوله هایی است که به عنوان پیامدهای توسعه در این فیلم ها بازنمایی شده اند. از آنجاییکه توسعه نه تنها به معنای رشد اقتصادی، اروپائی کردن آداب و رسوم، و در شهر بزرگ زیستن نیست، بلکه طرز برداشت خاصی از انسان و زندگی است که فیلم های مورد بررسی چنین امری را بازنمایی نکرده اند.
This research seeks to assess the consequences of development in Iran. In this way, with the approach of qualitative method and using a semiotic technique inspired by Pierce's views. In this study, eight movies were selected from the new wave movies of the 40s and 50s and used different levels of theories to find answers to the questions of this study. The results show that "Western modernization", and "Westernization" are the categories represented as the consequences of development in these films. Because development means economic growth, Europeanization of customs, and living in a big city, but also a particular way of thinking about people and life that the films in question have not represented.
_||_