رژیم بینالمللی مسئولیت در قبال تحریمهای یکجانبه امریکا علیه صنعت هوانوردی ایران
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیحمیدرضا سیدی 1 , سیدباقر میرعباسی 2 , احسان کامرانی 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایران
2 - استاد گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران: نویسنده مسئول
3 - استاد گروه حقوق بین الملل، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: تحریم, سازمانهای بینالمللی, رژیم مسئولیت بینالمللی, ایمنی و امنیت هوانوردی,
چکیده مقاله :
حقوق مسئولیت بینالمللی به مثابه یک نهاد حقوقی بینالمللی محسوب میشود و رژیم مسئولیت بینالمللی؛ مجموعه قواعد و مقررات بینالمللی مرتبط با موضوع مسئولیت کشورها و سازمان های بینالمللی را گویند که نقش ایجاد همکاری و برقراری ثبات را ایفا و موجد حق و تکلیف برای اعضای جامعه بینالمللی میگردد.پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی اسناد به بررسی حقوقی رژیم مسئولیت بینالمللی دولتها و سازمانهای بینالمللی در قبال تحریمهای هدفمند امریکا علیه ایمنی و امنیت هوانوردی ایران، که با مخاطرات جدی مواجه شده، میپردازد. لذا، ابتدا مسئولیت بینالمللی دولتها و سازمانهای بینالمللی در قبال ایمنی و امنیت هوانوردی در حقوق بینالملل و سپس عناصر تحقق مسئولیت، یعنی تعهد و انتساب بررسی میشوند. یافتههای تحقیق نشان از نقض ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو، نقض منشور ملل متحد و مغایرت تحریمهای هوانوردی با اصول و قواعد حقوق بینالملل میباشد و موجب مسئولیت بینالمللی میگردد.
International responsibility law is considered as an international legal entity and the international responsibility regime is a set of international rules and regulations related to the issue of responsibility of countries and international organizations, which play the role of creating cooperation, stability, assign rights and obligations for the states. This study, through a descriptive-analytical method of documents, conducts legal review of the regime of international responsibility of governments and international organizations in the face of US purposeful sanctions against the safety and security of Iran's aviation, which is in serious danger. Therefore, first the international responsibility of governments and international organizations for aviation safety and security in international law and then the elements of fulfillment of responsibility, ie commitment and assignment are examined. The findings indicate a violation of Article 44 of the Chicago Convention, the Charter of UN and aviation sanctions are inconsistent with the principles of international law.
_||_