نقش قومیت، جایگاه اجتماعی و مصرف رسانه افراد بر رفتار انتخاباتی اجتماعات چند قومیتی اقوام استان خراسان شمالی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیشیدا شفیعی لطف آبادی 1 , علی رحمانی فیروز جاه 2 , علی اصغر عباسی اسفجیر 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، واحد بابل ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران: نویسنده مسئول
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: قومیت, رفتار انتخاباتی, استان خراسان شمالی, تعاملات افراد با سایر اقوام, احساس نابرابری اجتماعی,
چکیده مقاله :
یکی از مؤلفه تأثیرگذار در رفتار انتخاباتی، مؤلفه قومیت است. هدف این مقاله نقش قومیت در رفتار انتخاباتی اجتماعات چند قومیتی می باشد. روش پژوهش کیفی و کمّی بوده که جامعه آماری آن را در بخش کیفی30 نفر(روش سرشماری) از اساتید جامعه شناسی، اعضای شورای شهر بجنورد و شیروان، کارشناسان خبره استانداری بودند و در بخش کمی از مجموع جمعیت ۹۷۶ هزار نفری استان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود ۶۵۰ هزار نفر قادر به رأی دادن بودند؛ طبق جدول مورگان (1972) تعداد 384 نفر(روش تصادفی طبقه ای) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامۀ 35سوالی محقّق ساخته بود. جهت تجزیه وتحلیل آماری از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 19 و روش مدل ساختاری با نرم افزار LISREL نسخه 8/8 استفاده گردید. نتایج نشان داد، قومیت، جایگاه اجتماعی و مصرف رسانه افراد بر رفتار انتخاباتی اجتماعات چند قومیتی اقوام تاثیر معناداری دارد.
One of the influential components in electoral behavior is the ethnicity component. The article aims to study the role of ethnicity in the electoral behavior of multiethnic communities. The authors have used qualitative and quantitative methods. The statistical population was 30 people in the qualitative section (census method) of sociology professors, members of Bojnourd and Shirvan city councils, provincial experts, and in a small part of the total population of 976 thousand people in the 11th election. About 650,000 people were able to vote in the Islamic Consultative Assembly, and according to Morgan (1972), 384 people were elected (stratified random sampling method). For statistical analysis, the factor analysis method was used using SPSS software version 19 and the structural model method was used using LISREL software version 8.8. The results showed that ethnicity, social status, and media consumption of individuals have a significant effect on the electoral behavior of multiethnic ethnic communities.
_||_