واکاوی مبانی فکری سید جواد طباطبایی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیسید رسول قهاری 1 , سید فرشید جعفری پایبندی 2 , اصغر پرتوی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی،واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - استادیار گروه روابط بینالملل، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران: نویسنده مسئول
3 - استادیار گروه روابط بینالملل، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
کلید واژه: توسعه, اندیشه سیاسی, ایرانشهری, سید جوادطباطبایی, ایده آلیسم,
چکیده مقاله :
یک اندیشه و تفکر در خلا پدیدار نمی شود. هر اندیشه ای واکنش و پاسخی به نیاز دوران خود می باشند. مبانی فکری متفکران کنونی ایران نشات گرفته از تاریخ ایران، سنت و اسلام گرایی، تجدد، علم گرایی وتوسعه بوده است که این مولفه ها تحت تاثیر دوره مدرنیته، گذار به پسامدرنیته، حکومت دینی در ایران و چالش های فراروی ایران بوده است. در واقع مبانی فکری متفکران ایران همانند سیدجواد طباطبایی تحت تاثیر متغیرهای غربی، سنتی و ایران کنونی ترسیم شده است. این مبانی باعث ارایه اندیشه اقتدارگرایانه، دولت مقتدر، اقتدارگرایی بوروکراتیک، همگرایی در ایران، اسلام دنیاگرا، اندیشه نخبه گرایانه و... شده است. البته متفکرانی همانند طباطبایی با توجه به هژمونی گفتمان سنت و تجدد در معرفت شناسی و بنیان های فکری، کمتر به مولفه هایی همانند جهانی شدن، عصر اطلاعات، دموکراسی سیاسی و حقوق بشر اهمیت می دهند.
A thought does not appear in a vacuum. But these views and theories affect the future of a country and society. The intellectual foundations of current Iranian thinkers have originated from the history of Iran, tradition and Islamism, modernity, scientism, and development, which have been influenced by the period of modernity, transition to postmodernity, religious rule in Iran, and the challenges facing Iran. The intellectual foundations of Iranian thinkers such as Seyed Javad Tabatabai have been drawn under the influence of Western, traditional, and current Iran variables. These principles have led to the presentation of authoritarian thought, powerful government, bureaucratic authoritarianism, convergence in Iran, secular Islam, elitist thought. Of course, thinkers like Tabatabai, due to the hegemony of the discourse of tradition and modernity in epistemology and intellectual foundations, pay less attention to components such as globalization, information age, political democracy, and human rights.
_||_