اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر اضطراب کودکان پیش دبستانی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
1 - دانشجوی دکترای تخصصی راهنماشی و مشاوره واحد اب ر دانشگاه آزاد اسلامی اب ر اشران.
Pariaranik@gmail.com
کلید واژه: واژگان کلیدی: درمان شناختی رفتاری اضطرا کودکان پیش دبستانی,
چکیده مقاله :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تلثیر درمان شناختی رفتاری بر اضطرا کودکان پیش دبستانی -انجا شد. روش پژوهش نیمه آزماششی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش کلیه نوآموزان مبتلا به اضطرا ش ر اب ر بودند و نمونه ی پژوهش شام ۰۳شرکت کننده بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخا شدند و به طور تصادفیدر گروه آزماشش و گروه کنترل جاشگاشن شدند. مقیاس اضطرا کودکان اسپنس نسخه والدشن -برای پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. ابتدا پیش آزمون از افراد هر دو گروه به عم آمد وسپس شرکت کننده های های گروه آزماشش 96 جلسه ی شک ساعته در هفته دو جلسه در برنامهی درمان شناختی رفتاری شرکت کردند. پس از پاشان مداخله بر روی گروه آزماشش شرکت –کننده های هر دو گروه به وسیله پس آزمون مورد ارزشابی قرار گرفتند. برای تحلی داده ها ازتحلی کووارشانس استفاده شد. نتاش نشان داد که نمرار گروه آزماشش و کنترل در پس آزمونتفاور دارند ( ۳/۳۱ P< و 6۰۱/31 F= ) . به اشن معنی که درمان شناختی رفتاری اضطرا اشن –کودکان را کاهش می دهد.واژگان کلیدی: درمان شناختی رفتاری اضطرا کودکان پیش دبستانی -9