بررسی اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهفتانه عبدی قشلاق 1 , جعفر پویامنش 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
کلید واژه: خلاقیت, کودکان پیش دبستانی, کلید واژگان:نمایش خّلاق, تفّکر خّلاق,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.بدین منظور از بین کلیهنوآموزان مقطع پیش دبستانی که در سال تحصیلی94-93در مهدکودکهای شهرستان قزوینمشغول به تحصیل بودند؛60نوآموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای بعنوان نمونهانتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش بهمدت8جلسه45دقیقه ای، تحت تأثیر متغیر مستقل)نمایش خّلاق(قرارگرفتند.ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهتفّکر خّلاق تورنس)فرمB(بود که در هر دوگروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و آزمونپیگیری)1ماهه(اجرا شد.یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بینمیانگینخلاقیتنوآموزاندر گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛بدین معنا که نمایش خّلاق موجب افزایش خلاقیت نوآموزان شده است.همچنین یافتههای حاصل ازآزمون پیگیری نشان داد که اثرات مداخله اعمال شده در طی زمان پایدار بوده است.با توجه بهیافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان گفت نمایش خّلاقمیتواند به عنوان یک روشدر جهت افزایش خلاقیت کودکان مورد استفاده قرار گیرد.