ارزیابی سه برنامه آموزشی کودک سیما بر پایه حیطه های برنامه- سازی از دیدگاه والدین و کارشناسان کودک
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهعسل سادات معینی 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2 , فهیمه السادات حقیقی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران(نویسنده مسئول)
3 - مدرس گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران
کلید واژه: کودکان, واژگان کلیدی: ارزیابی, برنامه های تلویزیونی, دخترمن, کاروکوشا, گل آموز, حیطه های برنامه سازی,
چکیده مقاله :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف ارزیابی برنامه های گل آموز، دختر من و کار و کوشا از دیدگاهکارشناسان کودک و اولیاء کودکان و در حیطه های برنامه سازی (اجرا، اثربخشی و هماهنگی) انجامگرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از روش توصیفی – پیمایشی بهره گرفته است. جامعهآماری تحقیق شامل دو بخش برنامه های کودک تلویزیون (شبکه دو و آموزش)، و کارشناسان برنامه6 سال مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر - های کودک (شامل 30 نفر) و والدین کودکان 10تهران می باشد که کلیه کارشناسان برنامه های کودک به صورت تمام شماری و تعداد 405 نفر ازوالدین (بر اساس فرمول کوکران و به صورت تصادفی طبقه ای با توجه ب ه دسته بندی مدارس در1 . کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران2 . استادیار گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران(نویسنده مسئول)3 . مدرس گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران98 / ارزیابی سه برنامه آموزشی کودک سیما بر پایه حیطه های برنامهسازی از دیدگاه والدین و کارشناسان کودکمناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب گردیدند . جهتجمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته به همراه سی دی برنامه های برنامه های مورد نظر برایافراد نمونه ارسال و داده های تحقیق جمع آوری گردید. آنالیز واریانس چند متغیره نشان می دهد کهبین نظرات کارشناسان و اولیاء در سه برنامه گل آموز، دختر من و کار و کوشا در شاخص های اجرا،اثربخشی و هماهنگی، تفاوت معنی داری وجود دارد؛ به این معنی که در حیطه ی اجر ا برنامه کار وکوشا نسبت به دو برنامه دیگر در سطح بالاتری قرار گرفته است. در حیطه اثربخشی برنامه دختر مننسبت به دو برنامه دیگر تفاوت معنادار وجود دارد و سطح اثربخشی این برنامه در حیطه مهارتدرصد بالایی را به خود اختصاص داده است. در خصوص حیطهی نگرش در برنامه دختر من نسبت بهدو برنامه دیگر تفاوت معناداری وجود دارد و پس از آن برنامه کار و کوشا قرار گرفته است.واژگان کلیدی: ارزیابی، برنامه های تلویزیونی، کودکان، دخترمن، کاروکوشا، گل آموز، حیطههای برنامه سازی.