مقایسه رویکرد یادگیری فعال در دبیرستانهای دخترانه هوشمند و عادی شهر کرج
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهپرنیان تقی پور هویزی 1 , سعید صفایی موحد 2 , زهرا لبادی 3
1 - دانش آموخته ی کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
علوم و تحقیقات، البرز،کرج،ایران
2 - استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران
3 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،البرز،ایران
کلید واژه: کلید واژهها:یادگیری فعال, دبیرستانهای دخترانه هوشمند, دبیرستانهای دخترانه عادی,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف مقایسه رویکرد یادگیری فعال دردبیرستانهای دخترانه هوشمند و عادیشهرکرج درسال92-1391انجام شد.جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانش آموزان دبیرستانهایدخترانه شهرکرج میباشد.طبق جدول مورگان نمونههای این تحقیق380نفر میباشند.روش پژوهشتوصیفی-پیمایشی است.برای تحلیل دادههای آماری ازآزمونهایTگروه مستقل و رتبه بندیفریدمن استفاده شده است.برای جمع آوری دادهها ازپرسشنامه محقق ساخته)مبتنی بررویکردیادگیری فعال دیوید سیلبرمن(شامل8مؤلفه ،26سؤال که باطیف مقیاس3درجه لیکرت تنظیم شدهاستفاده شده است.روایی صوری و محتوا با استفاده از نظر متخصصان و پایایی با ضریب آلفایکرونباخ75/محاسبه شده است.نتایج حاکی از آن است که از8مؤلفه یادگیری فعال،مؤلفههای تنوع درموقعیت آموزشی ،فرصت برای مشارکت گروهی،بهره گیری ازتخصص فراگیرندگان،انتقال یادگیری،حلمسائل واقعی وارتباط بین مطالب جدید وآموختههای قبلی در بین دو دبیرستان هوشمند وعادی بیننمرات آنها تفاوت معناداریوجود ندارد ومؤلفه میزان عمق ارائه محتوی درگروه دبیرستانهای هوشمندبیشترازعادی است.ومیزان تعادل میان سه حوزه عاطفی ،شناختی ،رفتاری دردبیرستانهای عادی ازدبیرستانهای هوشمند بیشتر است.