مقایسه میزان بالندگی و بهره وری سازمانی، معلمان مدارس استثنایی و عادی استان البرز
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهرمضان جهانیان 1 , داود رجبلو 2
1 - دانشیار، دانشکدة روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، کرج، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة روا نشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، کرج، ایران
کلید واژه: معلمان, بهره وری سازمانی, مدارس استثنایی, کلید واژه: بالندگی سازمانی,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و مقایسه بالندگی و بهره وری سازمانی در بین معلمانمدارس استثنایی (ویژه) و عادی استان البرز است. از این رو، از جامعه مورد نظر شامل تمامی معلمانمدارس استان البرز، به روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 168 نفر ازمعلمان مدارس استثنایی و 291 نفر از معلمان مدارس عادی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند .١- دانشیار، دانشکدة روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، کرج، ایران (نویسنده مسئول)٢- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة روا نشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، کرج، ایران64 / مقایسه میزان بالندگی و بهر هوری سازمانی، معلمان مدارس استثنایی و عادی استان البرزبرای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدر و پرسشنامه بهره وری ملکشاهی ومسعودی استفاده شد. نتایج نشان داد که میان بالندگی و بهره وری سازمانی معلمان مدارس استثناییاز طرف دیگر، میان بهره وری معلمان مدارس عادی و استثنایی .(p<0/ رابطه معناداری وجود دارد( 01و در نهایت میان بالندگی سازمانی معلمان مدارس استثنایی .(p<0/ تفاوت معناداری وجود دارد( 05با توجه به اهمیت نیروی انسانی برای ارتقای سطح .(p>0/ و عادی تفاوت معناداری دیده نشد( 05بهره وری و اهمیت این امر در معلمان مدارس ویژه به نظر می رسد که آموزش و پرورش استثناییبایستی با ارائه راهکارهایی همچون برگزاری دوره های ضمن خدمت، افزایش حقوق و سایر مولفه هادر بالا بردن انگیزه این گروه از معلمان گام مهمی را بردارد.کلید واژه: بالندگی سازمانی، بهره وری سازمانی، معلمان، مدارس استثنایی