مقایسه راهبردهای نظم دهی هیجانی و نیازهای روانشناختی در دانش آموزان دارای تجربه مواد مخدر و عادی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهمریم قهرمانی اوچقاز 1 , جواد خلعتبری 2
1 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، گروه روان شناسی، آشتیان، ایران
2 - دانشیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
کلید واژه: نوجوانان, واژه های کلیدی:راهبردهای مقابله ای, نیازهای روان شناختی, مصرف موادمخدر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور مقایسه راهبردهای نظمدهی هیجانی و نیازهـای روان شـناختی در بـیندانش آموزان دارای تجربهمواد مخدر و عادی انجام شد.جامعهآمـاریکلیـهدانـشآمـوزانپسـردورهمتوسطهدرسالتحصیلی1390-1389درشهرتهرانبودندکهتعدادشـان5700نفـربودنـد.حجـمنمونهدراینپژوهش200نفربودکهبااستفادهازروشنمونهگیریتصادفیخوشهایچندمرحلـهای100دانشآموزدارایتجربهموادمخدرو100دانشآموزبدونتجربهموادمخدربـهعنـوانآزمـودنیهایپژوهشانتخابشدند.روش پـژوهش علـی ـ مقایسـهای بـود.دادههـا بوسـیله پرسشـنامه هـاینظمدهی هیجانی و نیازهای روان شناختی اساسـی جمـع آوری شـدندو بـا اسـتفاده از روشآمـاریTتحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای مساله-مدار، هیجان-مـدار و نیازهـای روانشناختی خودمختاری، شایستگی و وابستگی دانـش آمـوزان دارای تجربـه موادمخـدر و عـادی تفـاوتمعناداری وجود دارد.نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که داشتن راهبرد مقابله ای هیجـان-مدار یا اجتنابی بیشتر از راهبرد مساله-مدارمی تواند دانش آموزان را بـه تجربـه مـواد مخـدر سـوقدهد.همچنین رضایت مندی کمتر در نیازهای روان شناختی زمینه گرایش به مصرف مواد مخدر را درافراد ایجاد می کند.