مطالعه رابطه مدیریت دانش باهوش سازمانی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهایرج ساعی ارسی 1 , مهدی بهمنش 2 , وحیده علیپور 3
1 - استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
کلید واژه: بکارگیری دانش, کلید واژهها:هوش سـازمانی, مـدیریت دانـش, خلـق دانـش, ذخیـره دانـش, تسـهیم دانـش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مطالعهرابطهمدیریتدانشباهوشسازمانیدر میانمدیرانآموزشوپرورشغربوجنوبغربیشهرستانهایاستانتهران است.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگیاست.جامعهآماریتحقیقشاملکلیهمدیرانآموزشوپرورشغربوجنوبغربیشهرستانهایاستانتهران میباشدکهبراساسآخرینآمارواطلاعاتتعداداینمدیران356نفرمیباشد.بااستفادهازروشنمونهگیریطبقهای،185نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.بهمنظورسنجشمتغیرهایمورداستفادهدرپژوهشازدوپرسشنامهمدیریتدانشزارعخلیلی)1390(،هوشسازمانی آلبرخت)2002(استفادهگردید.روایی هر دو پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید شد وپایایی پرسشنامه با توجه به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای هوش سازمانی94/0، برای مدیریتانش87/0به دست آمد.برای تجزیه و تحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی)ضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام(استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد که بین مدیریتدانش و هوش سازمانی رابطهی معناداری وجود دارد.نتایج همچنین نشان داد که بین تمامی ابعاد آن–خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش-با هوش سازمانی رابطه وجود دارد.نتایجرگرسیون گام به گام همچنین نشان داد که سه بعد ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانشتوانایی پیش بینی هوشسازمانی را دارند.