بررسی رابط هی برخی از متغّی رهای ارتباطی با میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی دانشجویان زبان انگلیسی واحد های دانشگاه آزاد استان زنجان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
1 - E‐mail: a_dabiri83@yahoo.com -1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
کلید واژه: مهارت گفتاری, کلید واژه ها: تمایل به برقراری ارتباط, ترس از برقراری ارتباط و برداشت خود از توانایی برقراری ارتباط,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه بین تمایل به برقراری ارتباط، ترس از برقراری ارتباط و برداشتخود از توانایی برقراری ارتباط با میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی و مقایسه آندر بین دختران و پسران بود. نمونه مورد مطالعه 200 نفر از دانشجویان رشت ههای زبان انگلیسیواح دهای دانشگاه آزاد استان زنجان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.مک کروسکی ( 1992 ) ، مقیاس برداشت شخص از WTC ابزار های مورد استفاده عبارت از مقیاسیونگ و مک PRCA- توانایی برقراری ارتباط مک کروسکی و مک کروسکی ( 1988 ) ، مقیاس 24کروسکی ( 2004 ) و مصاحبه به زبان انگلیسی بودند. نتایج با استفاده از روش آماری ضریب همبستگیپیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتیجه تحقیق نشان داد که بین تمایل بهبرقراری ارتباط و میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی رابطه مثبت، بین ترس ازبرقراری ارتباط و میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی رابطه معکوس و منفی وبین برداشت خود از توانایی برقراری ارتباط و میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسیرابطه مثبت وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که متغّیرهای برداشت خود ازتوانایی برقراری ارتباط و ترس از برقراری ارتباط بر روی هم حدود 21 درصد از تغییرات مهارت هایگفتاری را تبیین می کنند.کلید واژه ها: تمایل به برقراری ارتباط، ترس از برقراری ارتباط و برداشت خود از توانایی برقراریارتباط، مهارت گفتاری