ارزیابی»کیفیت خدمات برنامه ی آموزشی«مؤسسات آموزش عالی استان قزوین
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهعصمت طاهرخانی 1 , ناصر حمیدی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژیک،گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین،
2 - دانشیار، دکترای مدیریت صنعتی،گروه مدیریت ،دانشکدهمدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
کلید واژه: ارزیابی آموزشی, کلمات کلیدی:برنامه ی خدمات آموزشی, برنامه بهبود کیفیت آموزشی,
چکیده مقاله :
کیفیتآموزشی ازجملهدغدغههاییاستکههمیشهنظامآموزش و پرورشبرایدسـتیابیبـهآنتلاشمیکند.ارتقایمستمر کیفیتآموزشمسـتلزماسـتفادهاز ارزیـابیآموزشـیاسـت.بنـابراینسنجش کیفیت برنامه خدمات آموزشی موسساتآموزش عالی و ارزیابی کارایی این موسسات از اهمیتبالایی برخوردار است.نتایج ارزیابی کیفیت آموزشی موسسات بر اساس مقیاسAQIPنشان مـیدهـدکه میانگین کلی نمرات بهبود کیفیت آموزشـی در موسسـات آمـوزش عـالی اسـتان قـزوین از دیـدگاهدانشجویان برابر با24/2و از دیدگاه اعضای هیئت علمـی برابـر بـا64/2درطیـف5درجـهای لیکـرتمیباشد.در بخش دیگری از مطالعه حاضر به اولویتبندی زیرمقیاسهایAQIPاز دیدگاه دانشـجویانو اعضای هیئت علمی پرداخته شد.نتایج نشان میدهد که زیرمقیاس رهبری و ارتباطـات، برنامـهریـزیبهبود و ایجاد روابط مبتنی برهمکاری از دیدگاه دانشجویان بهترتیب دارای رتبه اول تا سـوم بـوده کـهحاکی از اهمیت بالای مدیریت، برنامهریزی و همکاری نزد دانشجویان میباشـد.همچنـین از نتـایج بـرمیآید که در دیدگاه اعضای هیئت علمی، ایجاد روابط مبتنی برهمکاری، رهبری و ارتباطات و کمک بهیادگیری دانشجویان حائز رتبه اول تا سومبوده است.