ارائه مدل تجزیه و تحلیل عوامل داخلی بانک ملی ایران با تأکید بر اخلاق حرفهای کارکنان برای کسب مزیت رقابتی
محورهای موضوعی : مدیریتابوالقاسم موسوی نسب 1 , رضا سپهوند 2 , عبدالخالق غلامی چنارستان علیا 3 , علی پیرزاد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
2 - نویسنده مسئول، دانشیار گروه اموراقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
mousanasab4774@gmail.com
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
کلید واژه: عوامل داخلی, اخلاق حرفهای, کلمات کلیدی: مزیت رقابتی, بانک ملی و کهگیلویه و بویراحمد,
چکیده مقاله :
چکیدهبرای رشد و سودآوری واقعی شرکتها، شایستگیها نقش مهمی دارند. بهطوری که باعث ایجاد مزیت رقابتی برای آنها میشود.کسب مزیت رقابتی به صورت تصادفی و بدون برنامه حاصل نمیشود، بلکه بایستی سازمانها با تفکر و طراحی چارچوبهای علمیدر این راستا حرکت کنند. هدف از این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل داخلی موثر بر مزیت رقابتی بانک ملی در استان کهگیلویهو بویراحمد میباشد. روش انجام این تحقیق با ترکیبی از روشهای کیفی و کمی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها به تناسبروش تحقیق کیفی، مصاحبه عمیق و روش تحقیق کمی، با استفاده از پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری، مدیران و کارکنانبانک ملی اداره امور شعب استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است و در بخش پیمایشی تعداد 111 نفر از کارکنان و مدیران بانک ملیاداره امور شعب استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند. یافتهها براساس نرمافزار MAXQDA ، نرمافزار SPSS 24 و رویکردمعادلات ساختاری نرمافزار PLS SMART مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان دادهاند ضرایب مسیر در مدل برای:1+(، قدرت جذب منابع / 1+(، قدرت جذب مشتری ) 163 / 1+(، کاهش قیمت تمامشده خدمات ) 134 / ایجاد تمایز در خدمات ) 4921+(، منابع انسانی توانمند / 1+(، برندینگ بانک ) 141 / 1+(، قابلیتهای بازاریابی) 298 / +1/428 (، قدرت وصول مطالبات ) 113 (1+(، اطلاعرسانی مناسب / 1+(، مدیریت کارکنان ) 481 / 1+(، تعدد شعب بانک ملی ) 134 / +1/181 (، خدمات نوین بانکی ) 228 (1+(، خدمات / 1+(، تسهیلات مناسب ) 773 / 1+(، کیفیت خدمات ) 641 / 1+(، اعتماد به بانک ملی ) 294 / +1/417 (، تصویر بانک ) 414 (1+( و اخلاق حرفهای ) 11181 ( بر مزیت رقابتی بانک ملی تاثیری مستقیم، مثبت و معنادار دارند. با توجه به / مناسب اینترنتی ) 131تجزیه و تحلیلهای این تحقیق 18 عامل موثر داخلی بر مزیت رقابتی شعب بانک ملی شناخته شده است. در بین این عوامل کیفیتخدمات بیشترین شدت اثر و قدرت وصول مطالبات کمترین شدت اثر را داشته است که برای بهبود و اصلاح آنها نیاز به توجهدستاندرکاران و تصمیمگیرندگان بانک ملی است. همچنین عامل اخلاق حرفهای نکته حائز اهیمت این تحقیق است که در بین عواملمختلف از بازاریابی تا مالی وجود چنین عاملی باید در برنامههای بانک حتما لحاظ شود.
AbstractThe purpose of this research is to identify and rank the internal factors affecting the competitive advantage of National Bank in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces. The method of conducting this research was done with a combination of qualitative and quantitative methods. The data collection tool is suitable for qualitative research method, in-depth interview and quantitative research method, using researcher-made questionnaire. The statistical population was the managers and employees of the National Bank of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad branches, and in the survey section, 100 employees and managers of the National Bank of Kohgiluyeh and Boyar Ahmad branches were selected. The results are based on SPSS 24 software and PLS SMART structural equation approach. The plots have shown the path coefficients in the model for: creating differentiation in services (0.492+), reducing the total price of services (0.174+), customer attraction power (0.167+), resource attraction power (0.428). +), ability to collect claims (+0.107), marketing capabilities (+0.298), bank branding (+0.140), capable human resources (+0.185), modern banking services (+0.228) ), the number of Bank Melli branches (+0.174), staff management (+0.480), appropriate information (+0.453), the image of the bank (+0.414), trust in Bank Melli (+0.294) , service quality (+0.645), suitable facilities (+0.337), suitable internet services (+0.171) and professional ethics (0.185) have a direct, positive and significant impact on the competitive advantage of National Bank. According to the analyzes of this research, 18 internal effective factors on the competitive advantage of National Bank branches were identified. Among these factors, the quality of service has the greatest effect and the ability to collect claims has the least effect, which requires the attention of the stakeholders and decision makers of National Bank to improve and correct them. Also, the factor of professional ethics is an important point of this research that among the various factors from marketing to finance, the existence of such a factor must be included in the bank's plans.
منابع
- زارع، شبنم؛ فضلی توللی، میترا، حسام، سید معینالدین ) 1796 (. اخلاق حرفهای و نقش آن در بهبود عملکرد
و موفقیت سازمانها. چهارمین کنفرانس جهانی و اولین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان در
مدیریت، اقتصاد و حسابداری و علوم انسانی.
- خوشدل مفیدی، مراد، باقرزاده، محمدرضا، حلاجیان، ابراهیم، و مهرآرا، اسداله. ) 1798 (. رابطه مدل مدیریت
-191 ،)) 1 )ویژه نامه 12 ( استعداد با اخلاق حرفهای کارکنان گمرک ایران. اخلاق در علوم و فنآوری، 14
.194
- امامقلیزاده 1 سعید 1 فلاحپور 1 فرهاد , .) رنجبر کوچکسرائی 1 کوشان) 1796 بررسی اثر فرهنگ سازمانی بر
سرمایۀ اجتماعی با نقش میانجی اخلاق حرفهای در ادارۀ راه و ترابری ساری . مجله علمی مدیریت سرمایه
.428-411 .)7( اجتماعی. 4
- حمیدیان پور، فخریه؛ قنبری، طیبه ) 1791 (. بررسی اخلاق کسب و کار و تأثیر آن بر عملکرد سازمان. دومین
کنفرانس بینالمللی مدیریت و فنآوری اطلاعات و ارتباطات.
- سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجت؛ اسماعیلی، محمودرضا؛ رحیمی اقدم، صمد ) 1791 (. رابطه مدیریت استعداد
.)7( با ارتقاء اخلاق حرفهای. فصلنامه اخلاق در علوم و فنآوری. 11
-Alavi matin. Y., Chavoshi pour. A. (1395). Investigating the effect of competitive advantages in attracting and retaining customers in the banking system. 4th management economic &accounting.
-Azar. A., Gholamzadeh. R., Qanavati, M. (2012). Structural path modeling in management. Software application - Smart PLS. Negah Danesh Publications.
-Lahoti. A. J., Zakeri. M. (2020). The Impact of Marketers' Professional Ethics Training on Customer Loyalty. Ethics in Science and Technology. V3, pp 163-159.
-Billet, Matthew T., Mark J. Flanerry and Jon A. Garfinkel. (2001). "The long-run performance of firms following loan announcements", Working paper, University of Iowa. available at www.google.com
-Fayyazi Y. (2015). Effect of ethical sales behavior on relationship quality and customer loyalty in branches management of Mellat Bank of Tehran. [M.A thesis]. Tehran: Management Department, Islamic Azad University. (In Persian).
-Ghadami M J. (2013). Investigating the effects of sales ethical behavior based on the theory of costexchange on customer loyalty, case study: car insurance services of Iran
006 /............ ارائه مدل تجزیه و تحلیل عوامل داخلی بانک ملی ایران با تأکید بر...
Insurance Company. [M.A thesis]. Tehran: Management Department, Islamic Azad University. (In Persian)
-Qara Che, Manijeh. Abolfazli. A. (1386). Review and analysis of internal strategic factors to gain a competitive advantage. Message from management. 1386. No. 25. pp.33-65.
-Qelich Lee, B; Hijari, Z; Rahmanpour, L; Habibullah. V; Yazdani, S. (1388). Designing a model for measuring and reporting intellectual capital. Management Outlook. 1388. No. 32.
-Pirasteh. H., Eslami Nasab, E. (2010). Evaluating the Comparative and Competitive Advantage of Detergent Powder Industry in Iran, Quarterly Journal of Economic Research and Policies, Year 17, Issue 53, Spring 2010
-Jahangir. Y., Farsi. H., Mojtaba. (2007). A New Perspective on Competitive Advantage Based on Resources, Journal of Culture and Management, Year 5, Issue 15, Spring and Summer.
-Alavi matin. Y., Chavoshi pour. A. (1395). Investigating the effect of competitive advantages in attracting and retaining customers in the banking system. 4th management economic &accounting.
-Azar. A., Gholamzadeh. R., Qanavati, M. (2012). Structural path modeling in management. Software application - Smart PLS. Negah Danesh Publications.
-Lahoti. A. J., Zakeri. M. (2020). The Impact of Marketers' Professional Ethics Training on Customer Loyalty. Ethics in Science and Technology. V3, pp 163-159.
-Billet, Matthew T., Mark J. Flanerry and Jon A. Garfinkel. (2001). "The long-run performance of firms following loan announcements", Working paper, University of Iowa. available at www.google.com
-Fayyazi Y. (2015). Effect of ethical sales behavior on relationship quality and customer loyalty in branches management of Mellat Bank of Tehran. [M.A thesis]. Tehran: Management Department, Islamic Azad University. (In Persian).
-Ghadami M J. (2013). Investigating the effects of sales ethical behavior based on the theory of costexchange on customer loyalty, case study: car insurance services of Iran
006 /............ ارائه مدل تجزیه و تحلیل عوامل داخلی بانک ملی ایران با تأکید بر...
Insurance Company. [M.A thesis]. Tehran: Management Department, Islamic Azad University. (In Persian)
-Qara Che, Manijeh. Abolfazli. A. (1386). Review and analysis of internal strategic factors to gain a competitive advantage. Message from management. 1386. No. 25. pp.33-65.
-Qelich Lee, B; Hijari, Z; Rahmanpour, L; Habibullah. V; Yazdani, S. (1388). Designing a model for measuring and reporting intellectual capital. Management Outlook. 1388. No. 32.
-Pirasteh. H., Eslami Nasab, E. (2010). Evaluating the Comparative and Competitive Advantage of Detergent Powder Industry in Iran, Quarterly Journal of Economic Research and Policies, Year 17, Issue 53, Spring 2010
-Jahangir. Y., Farsi. H., Mojtaba. (2007). A New Perspective on Competitive Advantage Based on Resources, Journal of Culture and Management, Year 5, Issue 15, Spring and Summer.