بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش عاطفی کارکنان ادارات دولتی شهرستان جیرفت
محورهای موضوعی : مدیریتافلاطون امیری 1 , مسعود پورکیانی 2 , محدثه میجانی 3
1 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
3 - فوق لیسانس مدیریت دولتی
کلید واژه: مدیریت دانش, هوش, هوش عاطفی, دانش,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر توجه به دانش یکی از موضوعات مطرح در سازمانها بوده است و مدیران سازمانها دریافته اند که برای ادامه حیات و توسعه سازمان باید از این منبع کلیدی به درستی استفاده کنند و اینکه مدیریت بر دانش منجر به موفقیت سازمان خواهد شد. از طرفی هوش عاطفی با تاکید بر ویژگیهایی چون خودآگاهی, خودمدیریتی, آگاهی های اجتماعی و مدیریت روابط از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و ابزاری نوین و شایسته در دست مدیران برای هدایت افراد درون سازمان و تامین رضایت آنان است. با توجه به مواردی که گفته شد یکی از سوالاتی که در حوزه مدیریت برای سازمانها و پژوهشگران مطرح میباشد رابطه بین مدیریت دانش و هوش عاطفی است.هدف از انجام پژوهش حاضر، یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا بین مدیریت دانش و هوش عاطفی رابطه وجود دار؟ جامعه آماری در این پژوهش کارکنان ادارات دولتی شهرستان جیرفت است و حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم جامعه و فرمول کوکران 280 نفر از کارمندان انتخاب شد به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه از پیش ساخته شده مدیریت دانش با روایی %93% و پایایی 92% و هوش عاطفی با روایی 94% پایایی 78% استفاده شده. این پژوهش از نظر هدف کاربردی از نظر ،روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و از نظر نوع تجزیه و تحلیل داده ها در آن از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی اسپرمن و کندال از طریق نرم افزار آماری SSPS انجام شده است. یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش و مولفه هایش با هوش عاطفی کارکنان رابطه افزایشی معنی داری وجود دارد که این همبستگی بین تحصیل دانش و هوش عاطفی نسبت به همه قوی تر است.