آسیب شناسی ساختار هولدینگ و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ساختار سازمانی هولدینگ ها در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتدکتر رضا واعظی 1 , محمد مهدی زارعی 2
1 - عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: سبک مدیریت, وازگان کلیدی: هولدینگ, فرآیندهای سازمانی, ویژگی ستاد, استراتژی و اهداف,
چکیده مقاله :
چکیدهشرکت های هولدینگ برای اینکه بتوانند نقش خود را در اقتصاد پیچیده امروزین به خوبی ایفانمایند می بایست ساختار سازمانی مناسب، کارآمد و موثر داشته باشند تا ضمن اینکه استقلالواحدهای تابعه خود را حفظ می نمایند بتوانند نقش موثر ستاد مرکزی را به نحو شایسته ای انجامدهند.مسئله این تحقیق بررسی نقاط ضعف و قوت ساختار سازمانی فعلی هولدینگ بازرگانی بر مبنایمتغیرهای ساختاری تعریف شده در مبانی نظری طراحی ساختار و ارائه راهکار جهت بهبود آن است وسوالات اصلی تحقیق به شرح زیر است:-1 شاخص های تعیین ساختار مناسب برای هولدینگ بازرگانی کدامند؟-2 وضعیت کنونی، نقاط قوت و ضعف ساختار هولدینگ بازرگانی در هریک از ابعاد (فرایند هایسازمانی، ویژگی های ستاد، هماهنگی ساختار با استراتژی ها و سبک مدیریت) چگونه است؟82-3 با توجه به نیاز ها و ضرورت های هولدینگ بازرگانی و شرکت های تابعه، آیا تفاوتی میانوضع موجود و وضع مطلوب ساختار هولدینگ بازرگانی در هریک از شاخص های تحقیق وجود داردیاخیر؟ و چه راهکارهایی جهت دستیابی به ساختار مطلوب وجود دارد؟براساس مدل تحقیق، جمعاً 42 شاخص تعریف شد که این شاخص ها به چهار دسته تقسیمشدند. به منظور سنجش وضعیت ساختار هولدینگ و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب پرسشنامه ایتهیه شد و از مدیران خواسته شد تا به هردو وضعیت موجود و مطلوبِ شاخص های موثر بر ساختارهولدینگ نظر دهند تا از مقایسه این دو وضعیت نقاط قوت و ضعف ساختاری مشخص شوند . جامعهآماری این پژوهش مدیران یکی از شرکت های هولدینگ بازرگانی و شرکت های تابعه آن است که بااستفاده از روش تمام شمار 115 نفر از مدیران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود کهپایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملیتاییدی، مدل معادلات ساختاری، نرمال بودن مولفه های الگو، آزمون میانگین و آزمون تی زوجیاستفاده شد. نتایج تحقیق ضعف در عناصر ساختار سازمانی هولدینگ بازرگانی و فاصله معنی دار بینوضع موجود و مطلوب را تایید کرد. در انتها راهکارهایی جهت بهبود ساختار سازمانی هولدینگ هاارائه شده است.وازگان کلیدی: هولدینگ، فرآیندهای سازمانی، ویژگی ستاد، استراتژی و اهداف، سبکمدیریت