ارزیابی کارایی و رتبه بندی مدارس ابتدایی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (DEA)
محورهای موضوعی : مدیریتفرانک امیدیان 1 , محمد امین اجاقی 2 , ندا اجاقی 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. پست الکترونیکی: -
omidian.2013@gmail.com
2 - مربی ، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد ،گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
کلید واژه: کلمات کلیدی: کارایی, مدرسه ابتدایی و تحلیل پوششی داده ها,
چکیده مقاله :
چکیدهارزیابی کارایی و رتبه بندی مدارس ابتدایی شهرستان دزفول با استفاده هدف اصلی این پژوهشبود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ارزشیابی می باشد که به روش از تحلیل پوششی داده هامقطعی در سال 1393 صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدارس ابتداییشهرستان دزفول به تعداد 105 مدرسه ابتدایی بود. داده های پژوهشی با استفاده از چک لیست با درنظر گرفتن شاخص های ورودی شامل (تعداد کلاس ها، تعداد دانش آموزان، تعداد پرسنل، میانگینسابقه کار کارکنان، مجموع سال های تحصیل معلمان مدرسه) و شاخص های خروجی شامل (امتیازارزیابی عملکرد مدارس ابتدایی دزفول و امتیاز درس های دوره ی ابتدایی شهرستان دزفول)جمع آوری شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها ( DEA ) و با برنامه EMS داده هامحاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که از 105 مدرسهابتدایی با استفاده از مدل CCR تعداد (28)مدرسه کارا و (77) مدرسه ناکارا و در مدل NDRS تعداد (29) مدرسه کارا و ( 76 ) مدرسه ناکارا و در مدل BCC و NIRS تعداد (102) مدرسه کارا و (3) مدرسه ناکارا ارزیابی گردید.کلمات کلیدی: کارایی، مدرسه ابتدایی و تحلیل پوششی داده ها