بررسی تأثیر سهولت، سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و تاٌثیرات اجتماعی بر قصد استفاده از موبایل بانک در بین مشتریان بانک ملی مبارکه
محورهای موضوعی : مدیریتفاطمه نصیرزاده 1 , مسعود گودرزی 2
1 - نویسنده مسئول، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران.
آدرس پست الکترونیکی : n.fati08@yahoo.com
2 - عضو هیات علمی گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: سودمندی, کلمات کلیدی: ریسک درکشده, تاثیرات اجتماعی و قصد خرید,
چکیده مقاله :
چکیدهرشد فراگیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیر بسیار زیادی بر صنعت بانکداری داشته است. ارائة خدماتبانکی به مشتریان از طریق تلفن همراه یکی از جدیدترین این فنآوریهاست. بر این اساس در این پژوهشقصد بر این است تا تاًثیر سهولت، سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و تاٌثیرات اجتماعی بر قصد استفادهاز موبایل بانک در مشتریان بانک ملی مبارکه بررسی شود. جامعهآماری مشتریان بانک ملی مبارکه است.حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 300 نفر که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.به منظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی،همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدلپژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS انجام گرفت. نتایج نشان داد که سهولت،سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و تاٌثیرات اجتماعی بر قصد استفاده از موبایل بانک تاثیر مثبت ومعناداری داشته است.کلمات کلیدی: ریسک درکشده، سودمندی، تاثیرات اجتماعی و قصد خرید
AbstractThe pervasive growth of ICT has had a huge impact on the banking industry. Providing banking services to customers via mobile phone is one of the newest technologies. Accordingly, in this study, the intention is to investigate the effect of perceived convenience, usefulness and risk, trust and social effects on the intention to use mobile banking in the customers of Bank Melli Mobarakeh. The statistical population of customers of Bank Melli is Mobarakeh. Sample size was selected using Morgan table of 381 people based on available sampling method. A standard questionnaire was used to measure the variables. The validity of the questionnaire was evaluated diagnostically, convergently and divergently and the reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha coefficient. The research model was tested based on structural equation method and pls software. The results showed that perceived convenience, usefulness and risk, trust and social effects had a positive and significant effect on the intention to use mobile banking.Key words: Perceived Risk, Utility, Social Impact and Purchase Intention.
/ ............................ بررسی تأثیر سهولت، سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و ...
منابع
- زینبی، ح. ) 0390 (. بررسی تأثیر سهولت و سودمندی ادراکشده، آگاهی مشتریان و اعتماد به همراه بانک
برتمایل به استفاده )قصد استفاده( از سیستم همراه بانک )مطالعه موردی مشتریان شعب بانک تجارت استان
.0- خوزستان(، کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 90 ، صص 07
- سرلک، م؛ روستایی، م، مقدسیان، م. ) 0390 (. عوامل موثر بر پذیرش بانکداری از طریق تلفن همراه در
.0- ایران، چهارمین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی، دوره 09 و 07 ، صص 90
- ضامنی، ف. ) 0397 (. ارزیابی عوامل مؤثر بر اعتماد به بانکداری تلفن همراه با تمایل مصرفکنندگان به
.98- استفاده از آن، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 2، صص 39
- قادری، ه. ) 0392 (. بررسی اثر نوآورر شخصی، تاثیرات اجتماعی و تبلیغات بر قصد پذیرش بانکداری همراه
.23- از دیدگاه چارچوب ارزش، راهبرد های بازرگانی، دوره 90 ، شماره 08 ، صص 70
- کاظمی، م و مهر ورزی، م ) 0398 (. بررسی اعتماد و ریسکهای ادراک شده مشتریان بانکداری اینترنتی،
دومین .0- همایش فناوری اطلاعات، حال، آینده، صص 2
- محمودی میمند، م؛ فروزنده دهکردی، ل، احمدی نژاد، .) م. ) 0300 الگوی پذیرش بانکداری اینترنتی
توسط مشتریان. کاوشهای مدیریت .0- بازرگانی، دوره 0، شماره 9، صص 38
- Andrews, L. & Boyle, M. (9880). Consumers accounts of perceived risk online and the influence of communication sources, Qualitative market Reaearch :An International Journal, 00 (0), 29-72.
- Ashta, A. (9807). Evolution of mobile banking regulations: a case study on legislator's behavior. Strategic Change, 92 (0), 3–98.
- Celik, H. (9809). Influence of social norms, perceived playfulness and online shopping anxiety on customers adoption of online retail shopping. International Journal of Retail and Distribution Management, 39(2), 398-003.
- Gefen, D. and Straub, D. (9809). The relative importance of perceived easeof- use in IS adoption: a study of ecommerce adoption, Journal of the Association for Information Systems, 0(0). 0-98.
- Gu, J., Lee, S., Suh, Y. (9809). Determinants of behavioral intention to mobile banking. Expert Syst. Appl. 32 (9), 00282–00202.
- Laukkanen, T. (9898). The role of information in mobile banking resistance, International Journal of Bank Marketing, 90(2). 379 – 300
- Luarn, P., Lin, H.H. (9809). Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking. Comput. Hum. Behav. 90 (2), 073–090.
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت................................................................. / 69
- Malaquias, R.F., Hwang, Y. (9802). An empirical study on trust in mobile banking: a developing country perspective. Comput. Hum. Behav. 20, 023–020.
- Mehrad, D., Mohammadi, S. (9807). Word of Mouth impact on the adoption of mobile banking in Iran. Telematics Inform. 30 (7), 0320–0323.
- Munoz-Leiva, F. Hernández-Méndez, J. & Sánchez-Fernández, J. (9809). Generalising user behaviour in online travel sites throughthe Travel 9.8 website acceptance model. Online InformationReview, 32(2), 079-989.
- Ramayah, T., Lo, M.C. (9809). Impact of shared beliefs on perceived usefulness and ease of use in the implementation of an enterprise resource planning system, Management Research News, 38(2). 098 – 030
- Siegel, D.M. (9800). Accepting technology and overcoming resistance to change using the motivation and acceptance model. Dssertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of Educational Research, Technology, and Leadership in the College of Education at the University of Central Florida Orlando.
- Suh, B.,& Han, I. (9889). Effect of trust on customer acceptance ofinternet banking, Electronic Commerce Research and Applications, 0(3-0), 907-923.
- Sun, S.; Goh, T.; Fam, K. Sh. & Xue, Y.(9800). The influence of religion on Islamic mobile phone banking services adoption. Journal of Islamic Marketing, 3(0). 00-90.
- Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., Davis, F. D. (9883). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 97 (3), 092-070.
- Zhao. A. L., Koenig, L.N., Hanmer, L.S. & Ward, P. (9898). Adoption of internet banking services in China: is it all about trust?” International Journal of Bank Marketing, 90 (0). 7-
Andrews, L. & Boyle, M. (9880). Consumers accounts of perceived risk online and the influence of communication sources, Qualitative market Reaearch :An International Journal, 00 (0), 29-72.
- Ashta, A. (9807). Evolution of mobile banking regulations: a case study on legislator's behavior. Strategic Change, 92 (0), 3–98.
- Celik, H. (9809). Influence of social norms, perceived playfulness and online shopping anxiety on customers adoption of online retail shopping. International Journal of Retail and Distribution Management, 39(2), 398-003.
- Gefen, D. and Straub, D. (9809). The relative importance of perceived easeof- use in IS adoption: a study of ecommerce adoption, Journal of the Association for Information Systems, 0(0). 0-98.
- Gu, J., Lee, S., Suh, Y. (9809). Determinants of behavioral intention to mobile banking. Expert Syst. Appl. 32 (9), 00282–00202.
- Laukkanen, T. (9898). The role of information in mobile banking resistance, International Journal of Bank Marketing, 90(2). 379 – 300
- Luarn, P., Lin, H.H. (9809). Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking. Comput. Hum. Behav. 90 (2), 073–090.
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت................................................................. / 69
- Malaquias, R.F., Hwang, Y. (9802). An empirical study on trust in mobile banking: a developing country perspective. Comput. Hum. Behav. 20, 023–020.
- Mehrad, D., Mohammadi, S. (9807). Word of Mouth impact on the adoption of mobile banking in Iran. Telematics Inform. 30 (7), 0320–0323.
- Munoz-Leiva, F. Hernández-Méndez, J. & Sánchez-Fernández, J. (9809). Generalising user behaviour in online travel sites throughthe Travel 9.8 website acceptance model. Online InformationReview, 32(2), 079-989.
- Ramayah, T., Lo, M.C. (9809). Impact of shared beliefs on perceived usefulness and ease of use in the implementation of an enterprise resource planning system, Management Research News, 38(2). 098 – 030
- Siegel, D.M. (9800). Accepting technology and overcoming resistance to change using the motivation and acceptance model. Dssertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of Educational Research, Technology, and Leadership in the College of Education at the University of Central Florida Orlando.
- Suh, B.,& Han, I. (9889). Effect of trust on customer acceptance ofinternet banking, Electronic Commerce Research and Applications, 0(3-0), 907-923.
- Sun, S.; Goh, T.; Fam, K. Sh. & Xue, Y.(9800). The influence of religion on Islamic mobile phone banking services adoption. Journal of Islamic Marketing, 3(0). 00-90.
- Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., Davis, F. D. (9883). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 97 (3), 092-070.
- Zhao. A. L., Koenig, L.N., Hanmer, L.S. & Ward, P. (9898). Adoption of internet banking services in China: is it all about trust?” International Journal of Bank Marketing, 90 (0). 7-
92.