طراحی و اعتبارسنجی مدل تعامل منابع انسانی سازمان با مشترکین آب شرب با رویکرد پایداری
محورهای موضوعی : مدیریترضا خردهدان 1 , رضا شعبان نژاد خاص 2 , محمدعلی مختاری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علمی تاکستان
3 - استادیار پایه 4 و عضو هیئت علمی و مدیر گروه مدیریت دانشگاه غیرانتفاعی عدالت تهران
کلید واژه: تعامل منابع انسانی, مدیریت اشتراکی, بهینهسازی مصرف آب شرب , رویکرد پایداری, شرکت آب و فاضلاب استان قزوین,
چکیده مقاله :
مدیریت منابع انسانی با رویکرد پایداری مسئول ایجاد آگاهی، اطلاعرسانی و تعامل میان کارکنان سازمان در خصوص محیط و عوامل محیطی است و با سیاستگذاری و خطمشیهای سبز موجب ایجاد مسئولیت اجتماعی در بین آنها شده و به گونهای آنها را هدایت مینماید تا به وظایف و تعهداتشان در قبال محیط عمل نمایند. در این راستا، مطالعه حاضر به طراحی و اعتبارسنجی مدل تعامل منابع انسانی سازمان با مشترکین آب شرب با رویکرد پایداری در شرکت آب و فاضلاب استان قزوین میپردازد. هدف پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و مدیران اجرایی صنعت آب و فاضلاب استان قزوین میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و نقطه اشباع نظری 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری بخش کیفی اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته برگرفته از مبانی نظری میباشد. بخش کمی پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از الگوی کیفی پژوهش بعد از تایید روایی و پایایی در جامعه آماری که تعداد نمونه آماری براساس نمونهگیری تصادفی 213 نفر برآورد گردید، توزیع شد. مسیرها و روابط علی بین سازههای بیرونی و داخلی در مدل ساختاری با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرارگرفت.
Human resource management with a sustainable approach is responsible for creating awareness, informing and interacting among the organization's employees regarding the environment and environmental factors, and with green policies and policies, it has created social responsibility among them and in a way It guides them to fulfill their duties and obligations towards the environment. In this regard, the present study deals with the design and validation of the organization's human resources interaction model with drinking water subscribers with a sustainable approach in Qazvin water and sewage company .The purpose of the research is applied and descriptive-analytical. The research method is of a mixed type and has been carried out in two parts, quantitative and qualitative. The statistical population of this research in the qualitative part is academic experts and executive managers of the water and sewage industry of Qazvin province,11 people were selected using the snowball sampling method and the theoretical saturation point. The quantitative part of the research was distributed using a researcher-made questionnaire tool derived from the qualitative model of the research after confirming the validity and reliability in the statistical population where the number of the statistical sample was estimated to be 213 people based on random sampling. Paths and causal relationships between external and internal constructs in the structural model were confirmed by confirmatory factor analysis