بررسی عددی اثرات سوئیپ و تیزی لبه حمله روی رفتار آیرودینامیکی بال مثلثی
محورهای موضوعی : مکانیک سیالاترضا آقایی طوق 1 , علیرضا سخاوت بنیس 2 , مصطفی هادی دولابی 3
1 - استادیار- دانشکده فنی و مهندسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه: الگوی جریان, بال مثلثی, گردابه لبه حمله, انفجار گردابه,
چکیده مقاله :
بال مثلثی در زوایای حمله مختلف، رژیمهای صوتی متفاوت، زوایای عقبگرد گوناگون و لبه حمله تیز و خمیده، ، مورد تحلیل و بررسی عددی قرارگرفته شدهاست. الگوی جریان روی سطح بالایی بال برای کلیه موارد مذکور حل شده و روند جریان به صورتهای مختلف به تصویر درآمدهاست. الگوی جریان روی بال مثلثی مورد مطالعه در این تحقیق با الگوهای شناختهشده در مطالعات پیشین مقایسه شده و تغییرات این الگوها با تغییر عدد ماخ جریان آزاد و تغییر زاویه حمله و تغییر زوایای عقبگرد و تغییر لبه حمله مورد بحث قرار گرفتهاست. تصاویر بدست آمده از آشکارسازیها نشان میدهد که روی سطح بالایی بال مثلثی، گردابهای پدید میآید که با افزایش عدد ماخ، به سطح بال، نزدیکتر شده و تدریجاً کشیدهتر میشود. هم چنین، علاوه بر گردابه اولیه، در قسمت بین این گردابه و سطح روی بال، گردابه ثانویه نیز پدید میآید. در اعداد ماخ بیش از 2/1، لبه حمله بال مثلثی مافوقصوت شده و موج انبساطی منتشرشده از لبه حمله، به جریان شتاب میدهد.
Delta wing is studied in several Mach numbers, sweep angles, sharp and curved edges of attack. Algorithm of flow on upper side of the wing is studied and illustrated. Algorithm of flow is compared with the elder studies and changes of these options by Mach number and angle of attack and sweep angle is determined. Illustrations show that on the upper side of the delta wing, a vortex arises that by increasing Mach number, stretches and comes near the wing. Also addition to the primary vortex, secondary vortex arises. In Mach numbers up to 1.2 edge of attack becomes supersonic and expansion waves, accelerate the flow. In higher angles of attack, vortex breakdown occurred that in different Mach numbers and different angles of attack is studied.
_||_