بررسی تاثیر جهت گیری هسته لانه زنبوری نسبت به صحفات جانبی بر قابلیت جذب انرژی پنل ساندویچی استفاده شده در چاله آسانسور
محورهای موضوعی : ضربهامیر قیاسوند 1 , حسین احمدی رشید 2 , سوان حسنی فرد 3
1 - گروه مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 - دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: جذب انرژی, پنل ساندویچی, برخورد, آلیاژ آلومینیوم, شبیه سازی اجزاء محدود,
چکیده مقاله :
پنل های ساندویچی دارای قابلیت و توان بالا در زمینه جذب انرژی و مستهلک سازی انرژی جنبشی حاصل از برخورد در مواجهه با موج های انفجاری می باشند. در پژوهش حاضر تاثیر جهت گیری هسته لانه زنبوری پنل ساندویچی نسبت به صفحات جانبی و راستای بارگذاری بر قابلیت جذب و مستهلک سازی انرژی ناشی از برخورد کابین آسانسور با پنل ساندویچی تعبیه شده در چاله آسانسور مورد بررسی قرار گرفته است. از شش زاویه 30, 20, 10, 5, 0 و 45 درجه بدین منظور استفاده گردید. مشاهده شد که با افزایش میزان زاویه جهت گیری هسته پنل نسبت به راستای ضربه میزان سختی پنل دچار افت خواهد شد و این افت با افزایش بیشتر زاویه جهت گیری هسته به صورت شدید تری اتفاق خواهد افتاد. با افزایش میزان زاویه هسته لانه زنبوری از حد بهینه، سازه به دلیل کرنش پلاستیک بزرگ فشردگی و مچالگی را تجربه خواهد نمود که این امر موجب افزایش شدید سختی پنل می گردد و پنل به دلیل عدم تراکم پذیری همانند یک جسم صلب عمل می نماید و قابلیت مستهلک سازی انرژی آن به شدت دچار کاهش می گردد.
Sandwich panels are used due to the ability of the core to absorb energy efficiently to Damped the kinetic energy from collision and exposure to the explosive wave. In the present study, the effect of the orientation of the core of honeycomb sandwich panel to the lateral plates and the loading direction on the absorption and dissipation of energy due to the cabin lift with a sandwich panel embedded in the elevator hole has been investigated. Six angles of 0, 5, 10, 20, 30 and 45 degrees were used for this purpose. It was observed that by increasing the angle of orientation of the panel core, the stiffness of the panel will fall, and this decrease will occur with a greater increase in the angle of the more orientation of the core strongly. By increasing the amount of honeycomb core angle from the optimal limit, the structure will experience compression and due to large plastic strains, which causes the stiffness of the panel to rise and the panel acts as a rigid body due to its incompressibility and its energy depreciation is severely reduced.
_||_