تاثیر مولفه های پست مدرن بر داستان نویسی مکتب جنوب -با رویکردی به رمان «همسایه ها» احمد محمود -
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)فرشته موسی ئی 1 , فریدون طهماسبی 2 , شبنم حاتم پور 3 , فرزانه سرخی 4
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
4 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی،شوشتر، ایران.
کلید واژه: پست مدرن, مکتب جنوب , احمد محمود, همسایهها,
چکیده مقاله :
پست مدرن به معنای نوگرایی و تجدد گرایی ترجمه شده است. برخی از نویسندگان ایرانی با توجه به اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و با قرار گرفتن در جریان فکری این مکتب یا تحت تاثیر ساخت و زبان ویژه ی پست مدرن آثار خود را پدید آوره اند.احمد محمود (۱۳81-۱۳10) از جمله داستان نویسان –مکتب جنوب - است که در مسیر تاریخی و سیاسی- ملی شدن صنعت نفت - این مکتب ادبی و فلسفی قرار دارد. بر این اساس ، در مقاله پیش رو می کوشیم تا پیشینه ی این مکتب را با بررسی مفاهیم و مولفه های پست مدرن از جمله (نفی کلّیت و جامعیت ، انکار هویت انسجام یافته فرد و اجتماع ، اعلان پایان پذیرفتن و بی اعتباری ایدئولوژی ، انکار حقیقت ثابت و عینی و..) در داستان همسایه ها احمد محمود به عنوان یکی از نمایندگان مکتب جنوب مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. حاصل آنکه هویت بومی و اقلیمی و محوریت مضامین اجتماعی در حقیقت مثلث توفیق ادبیات داستانی احمد محمود را تشکیل می دهد. نگارنده این مقاله کوشیده است از رهگذر بررسی و تحلیل داستان همسایه ها میزان بهره گیری این نویسنده داستانهای اقلیمی از مفاهیم و مولفه های پست مدرن را تبیین نماید.
Postmodern is translated as modernism. Some Iranian writers have created their works according to the political, social and cultural situation of the country and by being in the intellectual current of this school or under the influence of the special post-modern language and structure. Ahmad Mahmoud (1381-1310) including the story Navesan - South school - which is on the historical and political path - the nationalization of the oil industry - this literary and philosophical school. Based on this, in the following article, we will try to examine the background of this school by examining postmodern concepts and components, including (denial of totality and comprehensiveness, denial of the integrated identity of the individual and society, declaration of the end of acceptance and invalidity of ideology, denial of truth stable and objective, etc.) in the story of the neighbors, Ahmed Mahmoud as one of the representatives of the southern school, should be examined and analyzed. As a result, the native and climatic identity and the centrality of social issues actually form the triangle of Tawfiq in the fictional literature of Ahmad Mahmoud. The author of this article has tried to explain the use of postmodern concepts and elements by this writer of climate stories by examining and analyzing the story of neighbors.