ماهیتزدایی اسطورههای سفیدپوستان: خوانش دلوزی- باروکی از نمایشنامۀ بیثباتیهای ناهیودا درثِرد کینگ دام اثر سوزان- لوری پارکز
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)سارا فریام راد 1 , Hassan Shahabi 2 , Shahram Raeisi Sistani 3
1 - دانشجوی دکتری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. (نویسندۀ مسئول) پست الکترونیک: Shahabi1964@yahoo.co.uk
3 - Assistant Professor, Department of Humanities, College of Foreign Languages, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
کلید واژه: شدن, دلوزی-باروکی, نئو-باروک, ماهیت زدایی, سوزان-لوری پارکز,
چکیده مقاله :
این پژوهش اولین شاهکار نمایشی سوزان-لوری پارکز، بیثباتیهایِ ناهیودا در ثِرد کینگ دام، را از دیدگاهی جدید بررسی میکند. سبکِ تو در تویِ نمایشنامهنویسی وی -در حالی که داستانهای در هم تنیده، یادآور سبک قصهگویی شهرزاد ایرانی است- به ترسیم گذشتۀ پایمالشدۀ سیاهپوستان از سوی قدرت مسلطِ تاریخنویسی سفیدپوستان تمرکز دارد. این مقاله با دیدگاه دلوزی-باروکی زوایای کمتر دیده شده یا نادید شدۀ سبک دراماتورژی وی را میکاود. پارکز در این نمایشنامه، بر بومی به سبک نئوباروکی، تلفیقی از معماری، موسیقی، اسطوره و هنرهای اجرایی اجرا میکند. فیگورهای نمایشنامۀ وی که توسط گفتمان مسلط، در ابتدا به «بدن های بدون اندام» تبدیل شده اند، در حال «شدن» به «بدن های اسکیزوفرنی» در طی «مسیر گریزِ» موسیقیایی جازی هستند؛ در حالی که حماسۀ ستمهای رفته بر سیاهپوستان را سر میدهند. در پایان این نتیجه حاصل میشود که نویسنده به عنوان نمایشنامهنویس زن آفریقایی-آمریکایی، سبک دراماتورژی خویش را، در اولین شاهکار نمایشیاش با الهام از ساختاری دلوزی-باروکیِ، از سایر نویسندههای زن سیاهپوست متمایز کرده و به عنوان ابزاری برای مبارزه و مقاومت در مقابل نظام سلطهگر به کارگرفتهاست. پارکز همان شهرزاد قصهگو است که نه تنها از جان خویش گذشته(ازجانگذشتهای گم شده) بلکه سبک نمایشنامهنویسی سیاهپوستان را نیز بهبود و در نهایت نجات بخشیدهاست.
This article attempts to investigate the first major dramatic work of Suzan-Lori Parks from a new angle in suggesting the writer, like the Persian Shahrzad story-teller with interwoven stories/plays, narrates, through a Parksian labyrinthine folding structure, the lost history of African subordinated and discarded by History. Having a Deleuzo-baroquean perspective, this study explores the imperceptible or less-known aspects of her drama that have been muted throughout the White mythological historicism. She portrays, on her neo-baroquean canvas, an amalgamation of myth, music, and performance, while her figures, dis-figured by the dominant discourse, become the schizophrenic bodies that subvert the ruling system in a rhizomatic manner. Moreover, her polyphonic lines of flight in the form of Jazz syncopation, contrapuntally, recite the saga of African-American oppressions. In the end, it is concluded that Parks, as a female African-American playwright, has distinguished her dramatic works from her contemporaneous by designating the Deleuzo-baroquean plateau in her first play, a tool for subverting and undermining the dominant discourse, in the trajectory of Shahrzad's flight to save her dramatic life.
References
Bennet, Michel Y (2017). "The Chorus 'Inbetween': 'Rep and Rev[ing]' Athenian Drama in Suzan-Lori Parks' Imperceptible Mutabilities in the Third Kingdom". Journal of Dramatic Theory and Criticism. Vol. 32, No.1, U of Kansas.91-106.
Braidotti, Rosi (2010). "Schizophrenia". The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. 237-239.
Callaway, Stephen (2000). Baroque Baroque. Pheidon Press. Print.
Colebrook, Claire (2002). Gilles Deleuze. London: Routledge. Print.
---. (2002). Understanding Deleuze. Midland: Allen. Print.
Deleuze, Gilles (1993). The Fold, Leibniz and the Baroque. London: Continuum. Print.
---. (1985). Cinema2: The Time-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. France: Les Editions de Miniuit. Print.
Deleuze, Gilles, and Felix Guattari (1983). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. U of Minnesota P. Print.
---. (1987) A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Trans. Brian Massumi. Minneapolis: U of Minnesota P. Print.
Dimakopoulou, Stamatina (2006). "Remapping the Affinities between the Baroque and the Postmodern: The Folds of Melancholy & the Melancholy of the Fold". Discourse of Melancholy. Revue électronique d'études sur le monde anglophone.
Egginton, William (2010). The Theater of Truth: The Ideology of Neo-Baroque Aesthetics. California: Standford U P. Print.
Garland, Sarah (2007). "Second Sight: Reading Twentieth-Century Self-Reflexive Fiction Through the Baroque." Intertext 7.3. U of East Angelina.
Garret, Shawn M (2007). "Figures, Speech, and Form in Imperceptible Mutabilities in the Third Kingdom". Suzan-Lori Parks: A Casebook. Eds. Kevin J. Wetmore and Alycia Smith Haward. Routledge: London.42-70.
Harbinson, Robert (2003). Reflections on Baroque. Chicago U P. Print.
Hills, Helen et al (2015). "Conceptions and Reworkings of Baroque and Neo-baroque in Recent Years." In Perspective: Actuallité en histoire de l'art. Institut national d'histoire de l'art. Tr. Suzan Wise. 43-62.
Lorraine, Tamsin (2010). "Lines of Flight". The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. Print. 144-146.
Message, Kylie (2010). "Body Without Organ". The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. 32-34.
Moradi, Moein et al (2020-2021). "Villain-Becoming and Body without Organs: A Deleuze-Ghattarian Rhizoanalysis of Paul Auster's Invisible." Cultural Literary Studies. Vol. III, No.1, Series 5. 55-67.
Mudasir, Mufti (2014). Towards a Poetics of Postmodern Drama: A Study of Harold Pinter and Tom Stoppard. Cambridge Scholars Publishing.
Ndalianis, Angela (2004). Neo-Baroque Aesthetics and Contemporary Entertainment. Massachusetts Institute of Technology. Print.
O'Sullivan, Simon (2010). "Fold". The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. Print. 102-104
Parks, Suzan-Lori (1995a). "An Equation for Black People Onstage." The America Play and Other Works. New York: Theatre Communications Group. 19-22.
---. (1995b) "From the Elements of Style." In The America Play and Other Works. New York: Theatre Communications Group. 6-18.
---. (1995c) The Imperceptible Mutabilities in Third Kingdom. The America Play and Other Works. New York: Theatre Communications Group.
---. (1997) Venus. New York: Theatre Communications Group.
Parr, Adrian, ed (2010). The Deleuze Dictionary. Edinburgh: Edinburgh UP. Print.
Roffe, Jonathan (2010). "Nomos". The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP.184-186.
Smiešková, Alena (2010). "In Lieu of an Introduction, the Baroque Space in Paul Auster's City of Glass". In ARS AETERNA – Unfolding the Baroque: Cultures and Concepts. Chief editor Alena Smiešková. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Filozoická fakulta. 9-15.
Snyder, Jon R (2010). "The Culture of Disfiguration: Anamorphosis, Then and Now". In ARS AETERNA – Unfolding the Baroque: Cultures and Concepts. Chief editor Alena Smiešková. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Filozoická fakulta. 16-27.
Solomon, Alisa (2008). "Language in Last Black Man." In The Bedford Introduction to Drama, ed. Lee Jacobus. Boston, MA: Bedford/St. Martin's.
Vanhaesebrouck, Karel (2016). "Reconsidering Metatheatricality: Towards a Baroque Understanding of Postdramatic Theater." In Neo-Baroques: From Latin America to the Hollywood Blockbuster. Editor: Walter Moser et al. Rodopi.48-75.
Zamora, Loris Parkinson (2018). "Trompe l'oeil Technique: Borges' Baroque Illusionism". In Magic Realism & the New World Baroque. University of Houston.