مقایسه ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی دانش آموزان دختر براساس گروه های خونی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمریم السادات کاظمی 1 , فرشته غیاثوند 2
1 - کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، قزوین، ایران
2 - استادیار بیماری های عفونی ، گروه بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
کلید واژه: ویژگی های شخصیتی- هوش هیجانی- گروه های خونی- دانش آموزان دختر,
چکیده مقاله :
هدف: ویژگی های شخصیت، الگوهای معینی از رفتار و شیوه های تفکر است که نحوه سازگاری شخصیتی را با محیط تعیین می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش یکی از عوامل زیست شناختی(گروه خونی) در ویژگی های شخصیتی، هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی انجام شد، تا شاید در جهت تعیین عوامل و ریشه های رفتار انسان مؤثر واقع گردد. روش : پژوهش حاضر با هدفمقایسه ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی دانش آموزان دختر براساس گروه های خونی انجام شد. روش پژوهش علی- مقایسه ای بود. بدین منظور از بین تمامی دانش آموزان دختر 18-15 سال شهرستان طارم سفلی (150 دانش آموز)، 68 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پس از تعیین گروه های خونی در چهار گروه خونی قرار گرفتند، وپرسشنامه هوش هیجانی اسپیریاشرینگ، و پرسشنامه شخصیتی هگزاکودر مورد هر یک از آن ها اجرا شد. در پایان داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه بوسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های موجود در متغیر هوش هیجانی با گروه های خونی A،B ،AB وO با توجه به F(725/1=F ، 171/0=P) به دست آمده نشان داد، بین هوش هیجانی دختر با گروه های خونی مختلف، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: یافته های به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد بین ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی، دانش آموزان دختر براساس گروه های خونیA، B، AB و O تفاوت معناداری وجود ندارد.
purpose: Characteristic features are certain patterns of behavior and thinking patterns that determine how personality is adapted to the environment. The purpose of this study was to investigate the role of one of the biological factors (blood type) in personality traits, emotional intelligence and academic motivation, in order to determine the factors and roots of human behavior. Method: The purpose of this study was to compare the personality characteristics and emotional intelligence of female students based on blood groups. The research method was causal-comparative. For this purpose, among all 15- to 18-year-old girl students in Tarom Province (150 students), 68 students were selected by cluster sampling method. After determining the blood groups, they were divided into four blood groups, and the Spear Scarification Emotional Inventory, And Hexaquo's personality questionnaire for each of them. At the end, the collected data were analyzed using one-way ANOVA using SPSS software. Findings: Findings in the emotional intelligence variable with blood groups A, B, AB, and O according to F (F = 1.725 = 1, P = 0.17) showed that there was no significant difference between emotional intelligence of girls with groups There is no significant difference between the different blood types. Discussion: The findings of the data analysis showed that there is no significant difference between the personality traits and emotional intelligence in female students based on blood groups A, B, AB and O.
_||_