اثر بخشی آموزش مهارت های شناختی- رفتاری بر افزایش بلوغ عاطفی دانشجویان متاهل کارشناسی ارشد
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
1 - دکتری روان شناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران
کلید واژه: دانشجویان متاهل, مهارتهای شناختی- رفتاری, بلوغ عاطفی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش مهارت ها شناختی- رفتاری بر افزایش بلوغ عاطفی در دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مشاوره صورت گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تدریس در سال 97-1396 و نمونه آن متشکل از 40 نفر بود که به روش نمونهگیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه بلوغ سینگ و بهار گاوا (1974) بود. روش کار این گونه بود که ابتدا از تمام دانشجویان پیش آزمون به عمل و پس از این که دانشجویان گروه آزمایش در 12 جلسه آموزشی شرکت کردند از تمام دانشجویان پس آزمون به عمل آمد و دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله آزمایشی (آموزش بهشیوه شناختی- رفتاری) بر افزایش بلوغ عاطفی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مشاوره تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: با استفاده از تکنیک بازسازی شناختی، وقتی افکار غلط و تحریفهای شناختی شناسایی و افکار عقلانی و مناسب جایگزین میگردد بلوغ عاطفی افراد افزایش می یابد.
Introduction: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive-behavioral skills training on increasing the emotional maturity in undergraduate students. Method: The statistical population of this study consisted of all undergraduate students taught in 1969-97 and a sample of 40 people who were selected by cluster sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. Case tool The use of Singh and Spring Gawa Maturity Questionnaire (1974) was used. The methodology was applied to all students before the test and after the students of the experimental group participated in 12 sessions, all post-test students were enrolled and the data were analyzed using multivariate analysis of covariance test. it placed Results: The results showed that experimental intervention (cognitive-behavioral education) had a positive and significant effect on increasing the emotional maturity of undergraduate students in the field of counseling. Conclusion: Using cognitive reconstruction technique, when emotional thoughts and cognitive distortions are identified and rational and appropriate thoughts are replaced, the emotional maturity of individuals increases.
_||_