رابطه هیجان شرم/احساس گناه با رفتارهای اخلاقی در دانش آموزان (مطالعه موردی: هنرستان صنعتی تهران)
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمحمود اسماعیلی 1 , افشین صلاحیان 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایران
کلید واژه: احساس گناه, رفتار اخلاقی, هیجان شرم,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هیجان شرم/ احساس گناه و رفتارهای اخلاقی در دانشآموزان هنرستان صنعتی تهران در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در هنرستان صنعتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که 200 نفر آنها به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس (روش آنلاین) انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها بر اساس سیاهه رفتارهای اخلاقی (SBSQ) ثابت و همکاران (1394) و مقیاس شرم و گناه (GASP) کوهن (2011) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS 24 در استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین هیجان شرم/احساس گناه و رفتارهای اخلاقی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between emotion of shame / guilt and moral behaviors in students of Tehran Industrial Conservatory in the academic year 2009-2010. This study was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study included all students studying at the Tehran Industrial Conservatory in the academic year 2009-2010, 200 of whom were selected as a sample using the available sampling method (online method). Data collection method was based on the list of ethical behaviors (SBSQ) Sabet et al. (2015) and the Cohen Shame and Sin Scale (GASP) (2011). Data analysis was performed by conducting questionnaires through SPSS 24 software in inferential (Pearson correlation and Multivariate regression). The results showed that there is a relationship between shame, shame / guilt and students' moral behaviors.
_||_