اثرات بهداشت روانی و رضایتمندی شغلی بر عملکرد کارکنان بانک انصار شعبه استان تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیحمید رضا صوفی 1 , کامبیز کامکاری 2 , حسن شعبانی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: عملکرد, بهداشت روانی, رضایتمندی شغلی, کارکنان بانک انصار,
چکیده مقاله :
هدف: بررسی اثرات میزان بهداشت روانی و رضایتمندی شغلی بر عملکرد کارکنان بانک انصار شعبه استان تهران. روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینه یابی می باشد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی کارکنان بانک انصار شعبه استان تهران تشکیل دادند. با پیروی از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی چندوجهی مینهسوتا-2 (MMPI-2RF)، پرسشنامه رضایتمندی شغلی و پرسشنامه عملکرد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی هستند، بود. یافته ها: نتایج حاصل از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری نشان داد که با افزایش نارسایی هیجانی، عملکرد شغلی کاهش مییابد و با کاهش نارسایی هیجانی، عملکرد شغلی افزایش مییابد. همچنین، با افزایش هیجانات مثبت پایین و هیجانات منفی مختل کننده، عملکرد شغلی کاهش مییابد و با کاهش هیجانات مثبت پایین و هیجانات منفی مختل کننده، عملکرد شغلی افزایش مییابد. نتیجه گیری: در نهایت، مشخص گردید که که با افزایش رضایت از همکاران و رضایت از سرپرست، عملکرد شغلی افزایش مییابد.
Aim: The main purpose of this study was to investigate the effects of mental health and job satisfaction on the performance of Ansar Bank staffs in Tehran Province. Method: The research methodology is descriptive of the type of fieldwork. The present research community consists of all staffs of Ansar bank in Tehran branch. In the present study, 120 people were selected as the sample by following the available sampling method. In this research, a multi-faceted personality trait questionnaire (MMPI-2RF), a job satisfaction questionnaire, and a performance questionnaire that has an appropriate validity and reliability questionnaire have been used as a tool. Findings: Finally, the multivariate regression model was used to test the research questions and the findings of the research showed that with the increase of "emotional deficiency", "job performance" decreases and by decreasing "emotional deficiency", "job performance” increased. Also, with "low positive emotions" and "negative emotional distress", "job performance" decreases and "job performance" increases with decreasing "low positive emotions" and "disruptive negative emotions". Conclusion: Finally, it was found that increasing "satisfaction from colleagues" and "supervisor satisfaction" increased "job performance".
_||_